چه تفاوتی بین منبع تغذیه AC با DC وجود دارد؟

چه تفاوتی بین منبع تغذیه AC با DC وجود دارد؟

عناوین و سر فصل های این مطلب

همانطور که می دانید اکثر سیستم های الکترونیکی از جریان برق استفاده می کنند و این جریان برق دو نوع است جریان AC  و دیگری DC که هر کدام بر اساس قدرت و حرکت الکترون ها ویژگی ها و کاربردهای بسیاری دارند و به همین منظور ما در این مقاله به بررسی چه تفاوتی بین منبع تغذیه AC  با DC وجود دارد می پردازیم.

منبع تغذیه چیست؟

قبل از اینکه بخ بررسی چه تفاوتی بین منبع تغذیه AC  با DC وجود دارد باید راجب منبع تغذیه صحبت کرد  که منبع تغذیه یا پاور ساپلای Power Supply   یک دستگاه الکتریکی است که تامین توان الکتریکی را دارد و همیشه دستگاهی جداگانه نیست بلکه بخشی از یک دستگاه هم می تواند باشد مانند کامپیوتر ، تلویزیون ، لپ تاب دارای منبع تغذیه هستند که تامین ولتاژ و جریان متناوب برای آن دستگاه را ایجاد می کنند.

تفاوت برق AC  با DC

در مورد موضوع چه تفاوتی بین منبع تغذیه AC  با DC وجود دارد می توان گفت که جریان الکتریسته از حرکت الکترون ها از طریق یک اتم به اتم دیگر ایجاد می شود ولی تفاوت بین  AC  و DC  در جهت جریان الکتریسته می باشد . اگر جهت جریان الکتریکی در مدار از طرف قطب مثبت به منفی باشد این جریان الکتریکی را جریان مستقیم یا Direct Current  می گویند و با علامت AC نشان می دهند.
ولی اگر جریان متناوب باشد Alternative Current  باشد یعنی حرکت الکترون ها به شکل یک خط صاف نمی باشد و با علامت اختصاری AC  نمایش داده می شود . در جریان DC  الکترون ها در یک جهت یا به طرف جلو حرکت می کنند ولی در جریان AC  الکترون ها در مسیرهای گوناگون و مختلف حرکت و گاهی اوقات به سمت جلو و گاهی به سمت عقب می روند . این نوع جریان متناوب برای انتقال برق به فاصله های دور بسیار کاربرد دارد.

مقاله پیشنهادی:  مهم ترین دلایل نوسانات برق شهری چیست؟

مقایسه تفاوت برق AC با DC

در مورد اینکه چه تفاوتی بین منبع تغذیه AC  با DC وجود دارد می توان گفت که جریان مستقیم DC تا فاصله های دور حرکت نمی کند ولی جریان متناوب AC برای فاصله های طولانی مناسب است و در DCمغناطیس ثابت و در امتداد سیم است ولی در AC  مانند آهن ربای دوار در امتداد هم می باشد. فرکانس جریان DC  صفر است ولی فرکانس جریان AC از ۵۰ هرتز یا ۶۰ هرتز متغیر می باشد. همچنین جهت جریان DC در یک جهت در مدار است ولی در جریان متناوبAC  در طول حرکت تغییر می کند و جریان DC  قدرتی و جریان ACمتغیر است . منبع تغذیه DC  سلول و باتری است ولی درAC ژنراتور و برق می باشد.

چه تفاوتی بین منبع تغذیه AC  با DC وجود دارد؟

چگونه بفهمیم منبع تغذیه AC است یا DC

یکی از راه های تشخیص AC   و DC  بررسی دستگاه خود می باشد و اغلب دستگاه ها اطلاعات و مشخصات لازم منبع تغذیه را پشت دستگاه حک می کنند . اگر ورودی AC باشد منبع تغذیه AC-DC است و اگر ورودی و خروجی هر دو DC  باشد مدل DC -DC  را دارید . اگر از منبع تغذیه خود مطمئن نیستید می توانید با کارشناسان متخصص در این زمینه مشاوره کنید و راهنمایی بگیرید ‌. در بعضی مواقع منبع تغذیه برای محافظت از دستگاه های الکتریکی برای جلوگیری از آسیب ها و خطرات استفاده می شود تا ولتاژ و جریان مناسب را وارد دستگاه های شما کند.

مزایای AC  و  DC چیست ؟

در مورد چه تفاوتی بین منبع تغذیه AC  با DC وجود دارد باید گفت که جریان AC  می تواند به آسانی فاصله های طولانی را طی کند و با استفاده از ترانسفورماتور کاهش یا افزایش ولتاژ را انجام می دهد ولی در جریان DC جریان به صورت متناوب در یک جهت با ولتاژ ثابت می باشد و این جریان DC  با اکثر دستگاه های الکترونیکی بسیار سازگاری دارد . از مهمترین کاربرد جریان برق DC  در فرایند الکترولیزها می باشد که برای تجزیه مواد و برای استفاده از عنصرهای مهم استفاده می شود و بیشتر موتورهای الکتریکی از برق DC استفاده می کنند و جالب است که بدانید که جریان DC  توسط اینورتر یا مبدل مدار الکترونیکی از DC به AC تبدیل می شود.

مقاله پیشنهادی:  ترانسفورماتور برق شهری

سخن پایانی

در باره چه تفاوتی بین منبع تغذیه AC  با DC وجود دارد صحبت کردیم که جریان متناوب و جریان مستقیم هر دو جریان الکتریسته هستند و با هم متفاوت می باشند و این دو جریان برای دستگاه های الکتریکی در صنعت برق بسیار کاربرد دارند و تفاوت های بسیاری هم دارند . پریزهای که در منازل و ساختمان ها مشاهده می شود تغذیه AC  و باتری ها منبع تغذیه DCدارند و ما نمی توانیم منبع تغذیه DCرا به پریز AC وصل کنیم. معمولا جریان متناوب برای مصارف خانگی ، صنعتی و تجاری کاربرد دارد.

مقالات پیشنهادی

ترانس تک فاز

ترانس سه فاز