کاربرد ترانس جریان و ترانس ولتاژ

کاربرد ترانس جریان و ترانس ولتاژ

عناوین و سر فصل های این مطلب

در این مقاله شما را با کاربرد ترانس جریان و ترانس ولتاژ آشنا می کنیم . این دو ترانسفورماتور از ترانسفورماتور های پرکاربرد در سیستم های الکتریکی هستند ، که در سطح خانگی و صنعتی استفاده می شوند .

در مقاله کاربرد ترانس جریان و ترانس ولتاژ با ما باشید ، تا به طور جداگانه با ترانس جریان ، ترانس ولتاژ و کاربرد هر یک آشنا شوید .

بیشتر بخوانید: بررسی حفاظت ترانس قدرت

ترانسفورماتور ولتاژ چیست ؟

در نخستین بخش از مقاله کاربرد ترانس جریان و ترانس ولتاژ ، شما را با ترانس ولتاژ آشنا می کنیم . ترانس ولتاژ دستگاهی است ، که مقدار ولتاژ را در سطح خاصی افزایش یا کاهش می دهد .

این ترانسفورماتور از یک هسته و دو سیم پیچ تشکیل شده ، که سیم پیچ های اولیه و ثانویه به دور هسته با تعداد دور متفاوت پیچیده شده اند .

سیم پیچ اولیه سیم پیچی است که ، ولتاژ شبکه را دریافت می کند و سیم پیچ ثانویه وظیفه خروجی ولتاژ تبدیل شده ، را بر عهده دارد . هسته این ترانسفورماتور نیز از یک ماده فرومغناطیسی تشکیل شده است ، که وظیفه اصلی آن انتقال اثر مغناطیسی از سیم پیچ اولیه به سیم پیچ ثانویه است .

در ادامه این مبحث از مقاله کاربرد ترانس جریان و ترانس ولتاژ باید اضافه کرد ، ترانس ولتاژ به شکل موازی با خطوط شبکه نصب می گردد ، به نحوی که سیم پیچ ثانویه در قسمت زیرین سیم پیچ اولیه قرار می گیرد . یک ترانسفورماتور ولتاژ فقط در شبکه های الکتریکی که دارای جریان متناوب هستند ، به کار گرفته می شوند .

 

کاربرد ترانسفورماتور ولتاژ

حال که با ترانسفورماتور ولتاژ آشنا شدید ، در این بخش از مقاله کاربرد ترانس جریان و ترانس ولتاژ ، در مورد کاربرد این ترانسفورماتور صحبت می کنیم . همانگونه که در مطالب بالا نیز به طور مختصر اشاره نمودیم ، این دستگاه تنها در شبکه های الکتریکی با جریان متناوب استفاده می شود .

مقاله پیشنهادی:  رله ترانس هرمتیک

از این ترانس ها اغلب در ایستگاه های شبکه های برق استفاده می شود ؛ زیرا انرژی ارسالی از طریق شبکه های توزیع برق دارای ولتاژ بسیار بالایی است .

اگر از این ولتاژ برای تامین برق منازل ، ساختمان ها و موسسات تجاری استفاده شود ، به تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی آسیب بسیاری می رسد ؛ زیرا آنها ظرفیت کار با چنین ولتاژی را ندارند .

میزان ولتاژ 220 یا 110 ولت که ما استفاده کنیم ؛ پس از عبور از ترانسفورماتور ولتاژ به دست ما می رسد . به این ترتیب با استفاده از این ترانس ، تمام تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی از ولتاژ کافی و ایمن بهره می گیرند . در ادامه مقاله کاربرد ترانس جریان و ترانس ولتاژ با ما باشید ، تا با ترانس جریان و کاربرد آن هم آشنا گردید .

کاربرد ترانسفورماتور ولتاژ

ترانسفورماتور جریان چیست ؟

در این قسمت از مقاله کاربرد ترانس جریان و ترانس ولتاژ ، به معرفی ترانس جریان می پردازیم . ترانسفورماتور جریان نوعی دستگاه است ، که برای اندازه گیری جریان های متناوب و تبدیل آن ها به مقدار کوچک تر ، قابل اندازه گیری و قابل اعتماد تر به کار گرفته می شود .

پرکاربردترین ترانسفورماتورهای جریان ترانس هایی با جریان نامی هستند ، که سیم پیچ های اولیه آنها تعداد دور کمتری دارند ، در این سیستم ها ، با این که تعداد دور سیم پیچ ثانویه بیشتر است ، ولی سیم های نازک تری نسبت به سیم پیچ اولیه دارند .

در ادامه این مبحث از مقاله کاربرد ترانس جریان و ترانس ولتاژ باید افزود که ، نشانه های مختلفی برای شناسایی روابط جریان استفاده می شود ، که در آن جریان اولیه همیشه جریان بار مدار است و جریان ثانویه نیز با توجه به برخی موارد و کاربردهای ترانسفورماتور تغییر می کند .

مقاله پیشنهادی:  هسته ترانس فریت

ترانسفورماتور های جریان برای اهداف گوناگونی به کار گرفته می شوند ؛ از این رو در مدل های مختلفی متناسب با نیاز و اهداف مختلفی تولید می گردند . در ادامه مقاله شما را با انواع و کاربرد ترانس های ولتاژ آشنا می کنیم .

انواع ترانسفورماتور جریان و کاربرد آن

در این بخش از مقاله کاربرد ترانس جریان و ترانس ولتاژ به معرفی انواع ترانسفورماتور جریان و کاربردهای هر یک از آنها می پردازیم . انواع ترانس جریان عبارتند از ؛

  • ترانس جریان ابزار دقیق : این نوع از ترانسفورماتور جریان به نام ترانسفورماتور اندازه گیری نیز معروف است . اغلب این ترانسفورماتور وظیفه اندازه گیری ولتاژ جریان را بر عهده دارد .

از ترانسفورماتور جریان ابزار دقیق برای اندازه گیری ولتاژ های بالای 750 کیلو وات در تاسیسات الکتریکی ، بهره گرفته می شود .

  • ترانس جریان حفاظتی : این دسته از ترانس ها وظیفه حفاظت از تجهیزات ، رله ها و منابع تغذیه را بر عهده دارند . در صورتی که جریان عبوری از ترانس ، ده برابر بیشتر از جریان اسمی شود ، این ترانس به کار گرفته می شود .
  • ترانس جریان مداخله‌گر : در ادامه این مبحث از مقاله کاربرد ترانس جریان و ترانس ولتاژ ، در مورد ترانس جریان مداخله گر صحبت می کنیم . این ترانسفورماتور وظیفه کاهش اندازه گیری جریان تا سطح قابل کنترل ، را بر عهده دارد .

نقش این ترانس در تاسیسات الکتریکی ، محافظت و اندازه گیری مدار است . زمانی که جریان برای اندازه گیری بسیار بالا باشد ، این نوع ترانس جریان به کار گرفته می شود .

  • ترانس جریان فشار متوسط : ترانس جریان فشار متوسط در فضای باز به منظور تبدیل جریان ورودی اولیه به سطح استاندارد ، به کار گرفته می شود .
  • ترانس جریان فشار ضعیف : ترانس جریان فشار ضعیف در ظرفیت ها و محدوده های گوناگونی به منظور اندازه گیری و حفاظت ، ساخته می شود . این نوع ترانس در دو نوع تک فاز و سه فاز تولید می گردد .
  • ترانس جریان هسته بالا : هسته این نوع ترانس جریان در قسمت فوقانی قرار گرفته است ؛ از این رو به این اسم خوانده می شود . رسانای این ترانسفورماتور از درون حلقه ای که سیم پیچ ثانویه را در بر گرفته است ، گذر می کند .
  • ترانس جریان هسته پایین : رسانا در ترانس جریان هسته پایین در درون بوشینگ قرار دارد ‌. بخش تحتانی نیز که U شکل می باشد ، درون تانک به صورت ثابت نصب گردیده است .
مقاله پیشنهادی:  برق صنعتی چیست؟ + آشنایی با قطعات برق صنعتی

اطراف هادی سیم پیچ های حلقوی پیچیده شده اند ، که با عبور جریان ، ترانسفورماتور گرم خواهد شد . اغلب این نوع ترانس در زمان کار ، لرزش های ناگهانی دارد ؛ از این رو ترجیحا در مناطق زلزله خیز به کار گرفته نشود .

  • ترانس جریان کوربالانس : آخرین نوع ترانس جریان که در این بخش از مقاله 8 کاربرد ترانس جریان و ترانس ولتاژ ، در مورد آن صحبت می کنیم ، کوربالانس نام دارد . وظیفه این ترانسفورماتور تشخیص خطای نشتی است .

البته برای اندازه گیری جریان نیز از این ترانس بهره گرفته می شود . در این سیستم هشدار به طور مستقیم به بخش مشکل دار ، منتقل می شود ؛ از این رو خطا را می توان به راحتی تشخیص داد .

 

سخن پایانی

در این مقاله از گروه مهندسی طاها ترانس شما را با کاربرد ترانس جریان و ترانس ولتاژ آشنا نمودیم . شرکت طاها ترانس از تولید کنندگان با سابقه و معتبر ایرانی در زمینه تولید انواع ترانسفورماتور است .

تمام محصولات این برند مطابق با استانداردهای جهانی و از متریال با کیفیت توسط نیروی کار متخصص و دستگاه های پیشرفته تولید می گردد . برای خرید محصولات این برند به سایت طاها ترانس مراجعه نمایید .

 بیشتر بخوانید: خواص روغن ترانسفورماتور خوب