محافظ برق چیست و چه زمانی باید از محافظ ولتاژ برق استفاده کرد ؟

محافظ برق

عناوین و سر فصل های این مطلب

محافظ برق یکی از برترین سیستم های الکترونیکی است که قابلیت محافظت از سیستم ها الکترونیکی را در برابر نوسانات جریان دارد . این دستگاه هوشمند اجازه گذر جریانات ناپایدار را به تجهیزات برقی نمی دهد . بدین خاطر تا حد قابل توجهی از خرابی های مجموعه جلوگیری می کند .
این سیستم توانمند تاثیرات مثبتی بر عملکرد ، راندمان و سرعت تجهیزات الکتریکی می گذارد ‌. از این رو سلامت تجهیزات حتی در شرایط بد محیطی حفظ می شود . در ادامه درباره خصوصیات و کاربرد این سیستم در صنایع توضیح می دهیم ، با ما همراه شوید .

بخوانید: برقگیر چیست و چه کاربردی در خطوط انتقال دارد ؟

معرفی محافظ های برق

محافظ برق یک دستگاه پیشرفته است . از این محصول به منظور حفاظت از دستگاه‌ های الکترونیکی در برابر نوسانات و افزایش ولتاژ ، استفاده می شود . هدف اصلی این دستگاه ، جلوگیری از ورود جریانات نامناسب به دستگاه‌ های الکترونیکی و سوختن آنها است .
این دستگاه قدرتمند با کاهش ولتاژ برق و حذف نوسانات اضافی از خط برق ، دستگاه‌ های الکترونیکی را در برابر خرابی و خسارت ‌های ممکن به دلیل نوسانات ولتاژ برق ، حفاظت می‌ کند . این قطعه هوشمند در حوزه های بسیاری همچون صنایع ، بیمارستان‌ ها ، منازل و دفاتر کاری به کار می رود .
محافظ های برق به دلیل توانایی جلوگیری از شوک الکتریکی و پیشگیری از بروز خطا در تجهیزات برقی به یکی از مهمترین ابزار های حفاظتی برق تبدیل شده است . همچنین در صرفه جویی هزینه ‌های نگهداری و تعمیرات دستگاه‌ های الکترونیکی نیز نقش دارد . با وجود این دستگاه در شبکه های الکتریکی ، در آینده مجموعه شما به تعمیرات کمتری نیاز دارد .
این محصول توانمند قابلیت در کمترین بازه زمانی در مجموعه شما نصب می گردد . اگر به دنبال بهینه سازی تجهیزات الکتریکی مجموعه هستید ، کنترل کننده های برق می توانند در این راه به شما کمک کنند .

مقاله پیشنهادی:  عملکرد ترانس قدرت

معرفی محافظ های برق

انواع محافظ برق

محافظ برق از پرمصرف ترین تجهیزات الکتریکی در بازار است . این تجهیز کنترل کننده قدرتمند برای سیستم های الکتریکی محسوب می شود . این دستگاه ، قابلیت محافظت از تجهیزات برقی را در برابر نوسانات جریان و ولتاژ های بالا دارد .
می توانید برای محافظت از بیشتر سیستم ها ، کنترل جریان برق را بر سر ورودی جریان آن قرار دهید . تولید کنندگان برای ساخت این محصول از فناوری های متفاوتی بهره گرفتند .
این دستگاه به دو دسته کنترل جریان برق خانگی و کنترل جریان برق صنعتی تقسیم بندی می شوند . هر یک از این طبقات ، دسته ای متفاوت از محافظ ها را شامل می شود . در زیر به برخی پر فروش ترین محافظ های برق خانگی و صنعتی اشاره می کنیم ، توجه داشته باشید :
• محافظ های برق خانگی :
_ محافظ های برق خطی :
این نوع از کنترل کننده های برق ، وظیفه کاهش ولتاژ برق را برعهده دارند . این محصول کاربردی در برابر نوسانات و افزایش ولتاژ برق از دستگاه‌ های الکترونیکی را محافظت می ‌کند .
_ محافظ های برق چند کاره :
این محصول قابلیت جذب انواع نوسانات و افزایش ولتاژ برق را دارد . همچنین به سادگی در برابر شوک های الکتریکی تسلیم نمی شود .
_ محافظ های برق UPS : این کنترل کننده جریان برق از قدرتمند ترین انواع ترانسفورماتور های خانگی است . این محصول حتی در صورت قطعی برق با استفاده از باطری اضافی خود به کمک دستگاه ‌های الکترونیکی می آید .
• محافظ های برق صنعتی:
_ محافظ های برق یو پی اس :
این نوع محافظ برق برای استفاده در صنایع و سیستم ‌های حفاظتی طراحی شده است . در صورت قطعی برق ، با استفاده از باطری خود به تأمین انرژی مورد نیاز سیستم‌ های حفاظتی می ‌پردازد .
_ محافظ های برق ولتاژ پایین و ولتاژ بالا :
این تجهیز برای کنترل جریان برق از دستگاه ‌های الکترونیکی در برابر ولتاژ بالا و پایین تولید شده است . به همین خاطر در اکثر صنایع در مدل های مختلف به کار می روند .
_ محافظ های برق فرکانس :
این نوع از محافظ های برق برای کاربردهای صنعتی طراحی می شود . به منظور جلوگیری از خرابی دستگاه‌ های برقی در برابر تغییرات فرکانس کاربرد دارند .

مقاله پیشنهادی:  همه چیز درباره کابل برق تک فاز

مزایای محافظ های برق

محافظ برق یک ابزار حفاظتی مهم برای دستگاه‌ های الکترونیکی می باشد . این تجهیز توانا یک نوآوری بروز در صنعت الکترونیک است ، که توانایی مقابله با نوسانات الکتریکی و مقابله با جریانات بالا را دارد .
بهره گیری از این محصول در مدار جریان الزامی است . همانطور که در مطالب پیش نیز اشاره شد ، وظیفه این قطعه کنترل کننده از سیستم های الکتریکی و الکترونیکی در برابر نوسانات جریان می باشد .
استفاده از کنترل کننده جریان برق در محیط های کاری تنها سلامت تجهیزات برقی را تضمین نمی کند ، بلکه مزیت های دیگری نیز برای مجموعه شما به همراه دارد ‌. از مزیت های بارز این محصول می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
1. جلوگیری از خرابی دستگاه‌ ها
2. کاهش هزینه ‌های تعمیرات
3. حفاظت از سلامت دستگاه‌ های الکترونیکی
4. جلوگیری از حذف اطلاعات
5. سرمایه‌ گذاری اقتصادی

کاربرد محافظ های برق

محافظ برق یک دستگاه الکترونیکی است ، که خطراتی نظیر نوسانات الکتریکی ، جریان‌ های بالا و ولتاژ های خطرناک را از تجهیزات برقی دور می کند . با قرارگیری این دستگاه توانا در مدار جریان ، همواره جریانی ثابت به سیستم منتقل می شود . بدین ترتیب میزان آسیب دیدگی دستگاه تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند .
از کنترل کننده های برق در صنایع متعددی استفاده می شود . در صنعت الکترونیک از این محصول در طراحی و ساخت ابزارآلاتی همچون کامپیوتر ، لپتاپ‌ ، تلفن همراه‌ ، تلویزیون‌ ، دستگاه‌ های بازی و … استفاده می ‌شود .
همچنین در صنعت انرژی ، کمنترل کننده های برق برای حفاظت از تجهیزاتی مثل ترانس‌ ، ژنراتور و تجهیزات حفاری نفت و گاز به کار می‌ رود . استفاده از کمنترل کننده های الکتریکی در صنعت ، به دلیل خطر بروز بازدهی پایین ، خرابی تجهیزات و هزینه‌ های تعمیر و نگهداری بالا ضروری است .
از دیگر کاربرد های این محصول می توان به سیستم ‌های مخابراتی ، تجهیزات نظامی ، دستگاه‌ های پزشکی ، دستگاه ‌های صنعتی و خانگی ، خودروهای الکتریکی و … را نام برد .

مقاله پیشنهادی:  ترانس کاهنده برق

در چه شرایطی باید از محافظ های برق استفاده کرد ؟

استفاده از حفاظ برق در شرایطی که ریسک خطر بروز نوسانات یا سوخت و ساز دستگاه‌ های الکترونیکی و الکتریکی بالا است ، ضروری و لازم است . به طور کلی ، از این محصول برای حفاظت از تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی در برابر نوسانات برق و ولتاژ های متغیر استفاده می کنند .
نصب حفاظ های برق در شرایط ذیل لازم است ، به آن ها توجه کنید :
A. هنگامی که احتمال ایجاد نوسانات برق در شبکه برق وجود دارد . ( همانند روز های طوفانی یا زمانی که رعد و برق در حال وقوع است . )
B. مواقعی که تجهیزات حساسی مانند کامپیوتر ، دستگاه ‌های پزشکی ، ماشین‌ های تصویربرداری و صداگذاری ، دستگاه‌ های نظامی و … مورد استفاده قرار می‌ گیرند .
C. زمانی که تجهیزات الکترونیکی برای مدت طولانی در حال استفاده ‌باشند ، احتمال خرابی آن ها تا حد قابل توجهی نسبت به سایر قطعات الکتریکی بالا می رود .

در چه شرایطی باید از محافظ های برق استفاده کرد ؟

سخن پایانی

طاها ترانس یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان ترانسفورماتور در کشور است که به عنوان آنلاین شاپ نیز فعالیت می کند . با مراجعه به این شرکت می توانید با قیمتی مقرون به صرفه برترین حفاظ های برق را خریداری نمایید .

بخوانید: ویژگی های یک برقگیر خوب چیست؟