کنتاکتور چیست ؟

کنتاکتور چیست ؟

عناوین و سر فصل های این مطلب

در مدارهای الکتریکی برای قطع و وصل جریان الکتریکی از کنتاکتور استفاده می شود و در اصل یک کلید مغناطیسی است که برای خاموش و روشن کردن یک مدار الکتریکی به کار می رود که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی کنتاکتور چیست می پردازیم.

معرفی کنتاکتور

در مورد اینکه کنتاکتور چیست می توان گفت که این وسیله یکی از اجزای تابلو برق است که به آن کلید مغناطیسی می گویند که برای قطع و وصل کردن مدار از طریق یک سیم پیچ مغناطیسی استفاده می شود. کنتاکتور دارای دو هسته E  یا U شکل است که یکی از آنها ثابت و دیگری متحرک است و زمانی که جریان الکتریکی از هسته الکترومغناطیس عبور می کند یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود که تغییر در میدان مغناطیسی وضعیت کنتاکت ها را مشخص می کند . این دستگاه دارای ظرفیت توان و مدل های مختلفی می باشد.

اجزای مختلف کنتاکتور چیست ؟

زمانی که در مورد کنتاکتور چیست صحبت می شود باید با اجزای آن هم آشنا شوید که کنتاکتور دارای سه بخش اصلی تیغه یا کنتاکت ، بوبین یا سیم یا رله ، قاب عایق می باشد و یک سری لوازم جانبی هم به صورت کمکی در آن مشاهده می شود.

تیغه ها : تیغه ها دارای دو نوع قدرت و فرمان هستند که تیغه های قدرت یا کنتاکت اصلی که بخش قدرت است از آن عبور می کند . تیغه فرمان برای بخش فرمان است و کنتاکت های فرمان را به صورت عادی باز و به حالت عادی بسته نگه می دارد و این تیغه ها در روی بدنه کنتاکتور قرار دارد . این تیغه ها بعد از هر دفعه که تحریک سیم پیچ انجام می شود به حالت عکس خود تغییر وضعیت می دهند.

مقاله پیشنهادی:  کاربرد سنسور خازنی

بوبین کنتاکتور :

بوبین کنتاکتور یا سیم پیچ یک هسته مغناطیسی شده می باشد که وظیفه باز و بسته کردن کنتاکت ها را با اتصال به نیروی مغناطیسی بر تیغه های هادی انجام می دهد.

محفظه عایقی :

عایق این کنتاکت ها توسط باکالیت و نایلون است که آنها را در اصل ایزوله می کنند و در برابر برق گرفتگی و گرد و غبار و چربی از آن محافظت می کنند.

لوازم جانبی کنتاکتور

در مورد کنتاکتور چیست می توان گفت که یک کنتاکتور دارای اجزای اصلی و اجزای جانبی می باشد که از اجزای جانبی آن تایمر الکترونیکی ، کنتاکت کمکی ، اینترلاک مکانیکی ، نویزگیر ، لچ ، پلاتین ها ، قفل الکترومکانیکی  می باشد.

کاربرد کنتاکتور چیست ؟

در مورد کاربردهای کنتاکتور می توان گفت که این دستگاه برای کنترل بارهای مختلف الکتریکی که شامل الکتروموتورها ، بانک خازنی ، مدارهای روشنایی ، گرمکن های الکتریکی و غیره کاربرد دارد.

کنتاکتور چیست ؟

عملکرد کنتاکتور چگونه است ؟

در مورد این موضوع که کنتاکتور چیست می توان به عملکرد این دستگاه هم اشاره کرد که این وسیله با قطع و وصل مدار خاموش و روشن می شود. می توان گفت در یک کنتاکتور یک قسمتی از هسته متحرک می شود و توسط فنر از قسمت قاب جدا می شود و از طرفی تعدادی کنتاکت عایق شده به آن متصل هستند و با آن حرکت می کنند . در قسمت ثابت هسته هم یک سری کنتاکت وجود دارد که  تحت تاثیر نیروی دایم الکترومغناطیس با کنتاکت ثابت در ارتباط می باشد که در این حالت جریان در سیم پیچ تولید کننده برقرار و تیغه متحرک کنتاکتور در حالت وصل و تماس با کنتاکت ثابت است. زمانی که ولتاژ کاهش یا قطع جریان صورت می گیرد تیغه ها تحت تاثیر فنر از کنتاکت جدا می شوند و جریان موتور قطع که به این حالت می گویند کنتاکتور آزاد شده است ‌.

مقاله پیشنهادی:  دستگاه های حفاظتی جریان باقیمانده (RCCB، ELCB و RCBO)

مزایای استفاده از کنتاکتور

امکان کنترل مصرف کننده از راه دور ، سرعت در قطع و وصل زیاد و کم شدن استهلاک کلید ، عمر مکانیکی کنتاکتور نسبت به کلیدها بیشتر است ،  این دستگاه از نظر حفاظتی مطمئن و ایمن است ، امکان طراحی مدار فرمان برای مصرف کننده ، هنگام قطع برق مدار مصرف کننده به وسیله کنتاکتور قطع می شود و در نتیجه دستگاه به استارت جدید نیاز دارد و از خطرات وصل ناگهانی جلوگیری می کند .این دستگاه بسیار مقرون به صرفه است و قابل اتصال به plcرا دارد.

سخن پایانی

در مورد کنتاکتور چیست باید گفت که این وسیله بسیار کارایی بالایی دارد و برای خاموش و روش کردن مدارهای الکتریکی بسیار پر کاربرد است و دارای مدل های مختلفی با توان های متفاوت می باشد و یک وسیله محافظتی برای تابلو برق می باشد.

مقالات پیشنهادی

ترانس اتو

ترانس سفارشی