نقد و بررسی انواع نوسان گیر برق خانگی و صنعتی

عناوین و سر فصل های این مطلب

در مقاله پیش رو قرار است به نقد و بررسی انواع نوسان گیر برق خانگی و صنعتی بپردازیم. نوسان گیر برق یکی از تجهیزات محافظتی بسیار مهم برای جلوگیری از آسیب رساندن به وسایل اداری، تجاری، مسکونی و صنعتی است‌.

اگر شما برای ایمن کردن محیط کاری یا مسکونی خود قصد خرید یک نوسان گیر برق را دارید، در این مقاله از گروه صنعتی طاها ترانس با ما باشید تا به نقد و بررسی انواع نوسان گیر برق خانگی و صنعتی به طور مفصل بپردازیم.

نوسان گیر برق چیست؟

در نخستین بخش از مقاله نقد و بررسی انواع نوسان گیر برق خانگی و صنعتی شما را با این وسیله محافظتی آشنا می کنیم. نوسان گیر برق خانگی و صنعتی یک نوع ترانس رله ای می باشد، که با هدف تنظیم ولتاژ در خانه های مسکونی، ادارات و مکان های صنعتی نصب می گردد.

این ترانسفورماتور در مواقعی که جریان برق از حد نرمال کمتر یا بیشتر باشد، اجازه برق رسانی به تجهیزات برقی را با قطع کردن جریان برق نخواهد داد. در واقع نوسان گیر برقی با جلوگیری از انتقال جریان برق در زمان افزایش یا کاهش ولتاژ برق از نیم سوز شدن یا سوختن تجهیزات برقی و خسارات ناشی از آن ممانعت می کند.

نوسان گیرهای برق از هر نوعی که باشند یک وظیفه دارند و آن جلوگیری از انتقال نوسانات احتمالی و پرش ولتاژ به وسایل برقی است. با استفاده از نوسان گیر دیگر نگرانی بابت افزایش یا کاهش ولتاژ و جریان برق شهری ندارید.‌

در پایان این مبحث از مقاله نقد و بررسی انواع نوسان گیر برق خانگی و صنعتی باید افزود که، ساختار این تجهیزات محافظتی بسیار ساده است و از یک دیود، خازن، ترموستات دیجیتال و آداپتور ساخته شده است‌. مجموع این اجزا با سنجیدن جریان متناوب و جریان مستقیم، میزان ولتاژ ورودی را کنترل خواهند کرد، تا در صورت وجود هر گونه عدم تعادلی جریان برق را قطع کنند و تجهیزات برقی شما سالم بمانند.

مقاله پیشنهادی:  علت داغ شدن بیش از حد ترانس

 انواع نوسان گیر برق

حال که با نوسان گیر برق آشنا شدید، در این بخش از مقاله نقد و بررسی انواع نوسان گیر برق خانگی و صنعتی قصد داریم شما را با انواع نوسان گیر برق آشنا کنیم. از آنجایی که این دستگاه در محیط های مختلفی به کار گرفته می شود، متناسب با هر محیط قابلیت های مختلفی را ارائه می دهد.

به طور کلی نوسان گیر های برق بر اساس محیطی که در آن به کار گرفته می شوند، به دو نوع زیر تقسیم بندی می شوند:

·         نوسان گیر برق خانگی

یکی از انواع این تجهیزات محافظتی که در این بخش از مقاله نقد و بررسی انواع نوسان گیر برق خانگی و صنعتی به ان اشاره می کنیم نوسان گیر برق خانگی است. همانگونه که از نام این نوسان گیر بر می آید، بری حفاظت از انواع تجهیزات برقی خانگی طراحی شده است‌. این نوسان گیرها برای لوازم برقی گران بها و پرکاربردی مانند تلویزیون، یخچال فریزر و سیستم های تهویه مطبوع به صورت جداگانه طراحی شده اند. از آنجایی که لوازم خانگی به ولتاژ کمی نیاز دارند، نوسان گیر خانگی نیز به نسبت نوع صنعتی ولتاژ پایین تری را پوشش می دهد.

·         نوسان گیر برق صنعتی

نوع دیگر نوسان گیر صنعتی است، که برای محافظت از ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در برابر جریان ها و ولتاژهای تک فاز و سه فاز طراحی و تولید می شود. با توجه به اینکه ماشین آلات صنعتی بسیار گران قیمت هستند و در صورت آسیب وارد شدن به آنها چرخه کار کارگاه ها و کارخانه ها به تعویق می افتد و خسارات زیادی می بینند، حتما برای هر دستگاه یک دستگاه نوسان گیر جداگانه تهیه کنید.

مقاله پیشنهادی:  تفاوت ترانس و چوک

مقاله پیشنهادی: ترانس افزاینده

ضرورت تهیه نوسان گیر برق خانگی

حال که با انواع نوسان گیر برق آشنا شدید، در این قسمت از مقاله نقد و بررسی انواع نوسان گیر برق خانگی و صنعتی شما را با ضرورت خرید این تجهیزات محافظتی آشنا می کنیم.

در سال های اخیر به علت نوسانات زیادی ولتاژ برق آسیب زیادی به لوازم برقی خانه ها وارد می شود، که ب خرید نوسان گیر از این آسیب ها جلوگیری می کنید.‌ دلایل اصلی خرید نوسان گیر عبارتند از؛

·         قطع ترانس

در ادامه این مبحث از مقاله نقد و بررسی انواع نوسان گیر برق خانگی و صنعتی به یکی از دلایل استفاده از نوسان گیر اشاره می کنیم و آن قطعی ترانس است. از کار افتادن و قطعی ترانس یک اتفاق رایج است، که در نتیجه این قطعی به برق ساختمان نوسانات زیادی وارد می شود.‌ همین قطعی ناگهانی ممکن است به لوازم برقی خانه در صورت نبود نوسان گیر آسیب برساند.

·         استفاده از لوازم برقی پر‌مصرف

امروزه در تمام خانه ها وسایل برقی پر مصرفی مانند مایکروفر، جارو برقی، ماشین لباسشویی، یخچال های ساید بای ساید و … وجود دارد، که بعضی اوقات با هم کار می کنند. گاهی در حین روشن بودن همزمان این وسایل فیوز به یکباره می پرد، که این موضوع ناشی از ایرادات و نوسانات زیاد در کنتور برق است که در صورت عدم نوسان گیر هر لحظه می تواند به تجهیزات برقی خانه شما آسیب برساند.‌

·         خیس شدن سیم‌های برق ساختمان

در ادامه این مبحث از مقاله نقد و بررسی انواع نوسان گیر برق خانگی و صنعتی شما را با یکی دیگر از دلایل صورت خرید نوسان گیر آشنا می کنیم.‌ همه ما در روزهای بارانی و برفی متوجه اختلالاتی در گیرنده تلویزیون خود می شویم.

مقاله پیشنهادی:  انفجار ترانس قدرت

در روزهای بارانی و برفی این اختلال علاوه بر روی تلویزیون روی دیگر وسایل برقی نیز رخ می دهد، اما قابل رویت نیست. در واقع سیم های برق در اثر خیس شدن صدمه می بینند، که این مسئله سبب افزایش یا کاهش ولتاژ برق می شود و روی تجهیزات برقی اثرات منفی می گذارد. پس برای در امان ماندن تجهیزات برقی گرانبهای خود از این اختلالات حتما یک نوسان گیر برق را خریداری کنید.‌

·         سایر موارد

به غیر از موارد گفته شده دلایل دیگری مانند فرسودگی و خوردگی سیم های برق، استفاده از کنتور برق با ظرفیت نامناسب نیز ممکن است در صورت عدم نوسان گیر برق به دستگاه ها آسیب برساند.‌

سخن پایانی

مقاله نقد و بررسی انواع نوسان گیر برق خانگی و صنعتی توسط تیم صنعتی طاها ترانس نگاشته شده است. اگر برای حفاظت از تجهیزات برقی خود قصد خرید نوسان گیر برقی خانگی یا صنعتی را دارید، به سایت طاها ترانس مراجعه کنید و نوسان گیر متناسب با نیاز خود را با قیمت مناسب سفارش دهید.‌