ترانسفورماتور برق شهری

خروجی پست توزیع از 4000 الی 36000 ولت می‌باشد‌. از این جهت برای برخی مسائل رایج، این دامنه ولتاژ بسیار و بسیار زیاد است و لازم خواهد بود سطح آن پایین‌تر آید. ترانسفورماتوری که این کار را به انجام می‌رساند، ترانسفورماتور برق شهری اطلاق می‌شود. ترانسفورماتور توزیع تحت عنوان نوع معمولی ترانسفورماتور ایزولاسیون نیز معرفی می‌شود. مسئولیت این قبیل از ترانسفورماتورها تغییر ولتاژ بالا به ولتاژ نوع طبیعی چون V 240/120 به منظور استفاده در توزیع نیروی الکتریکی است. ترانسفورماتور توزیع تحت طبقه‌بندی ترانسفورماتورهای جداسازی الکتریکی واقع می‌شوند که سطح ولتاژ وسیعی را به لااقل سطح تبدیل می‌نمایند. به گونه‌ای کلّی، این دستگاه دامنه ولتاژ را حدوداً به دویست و چهل ولت کاهش می‌دهد که برای خانواده‌ها و دیگر مشاغل کوچک موردنیاز می‌باشد.

ساخت و ساز ترانسفورماتور برق شهری چگونه است!

طراحی ترانسفورماتور برق شهری به حالتی است که در اندازه کوچک‌تر انجام می‌شود. بخش‌های اصلی این ترانسفورماتور عمدتاً دربرگیرنده مخزن روغن، کنسرواتوار، رله بوخولز، دستگاه تنفس، نشانگر روغن، دستگاه تخلیه فشار، رله حرارتی، رادیاتور و بوشینگ، ردیاب دما است. بیشتر این دستگاه‌ها از مواد هسته‌ای اِی یا سی بهره‌گیری می‌شود که از ورق‌های چند لایه، تسمه فولادی یا استخوان‌های مایع طراحی شده است که به یک‌دیگر چسبیده است.

مخزن روغن در ترانسفورماتور برق شهری

مخزن روغن در راستای قرار دادن سیم‌ پیچ‌ها در درون آن کاربری دارد. در زمان بهره‌گیری از مخزن محافظ، از رله بوخولز نیز استفاده می‌شود. چرا که خطاهایی همانند از دست دادن روغن بعد از کم گردیدن جریان، جریان نامناسب روغن میان مخزن و ترانسفورماتور را نشان می‌دهد.

یک محافظ در قسمت بالایی مخزن روغن در بخش خارجی قاب ترانسفورماتور چیدمان شده است. این محافظ با کمک یک لوله فلزی به مخزن اصلی متصل می‌گردد. بهره‌گیری از روغن تماس سیم و مخزن را در طول بارگذاری سهل می‌سازد و می‌توان آن را بزرگتر نمود تا دمای روغن افزایش و کاهش نماید‌.

دستگاه تنفس در ترانسفورماتور برق شهری

دستگاه تنفس دربرگیرنده ژل سیلیکا است که رطوبت روغن را جذب می‌نماید. این ژل از رنگ آبی به رنگ صورتی تغییر می‌نماید. نشانگر روغن سطح روغن موجود در واحد مخزن محافظ را نمایان می‌سازد.

ردیاب دما در ترانسفورماتور برق شهری

ردیاب دما، دمای روغن را کنترل و تنظیم می‌نماید‌. چنانچه که دمای روغن تا سطح معینی افزایش یابد، ترانسفورماتور از سرویس جدا می‌گردد‌.

دستگاه کاهش فشار ترانسفورماتور برق شهری

دستگاه کاهش فشار به منظور پیش‌گیری از انفجار ترانس، فشار درون ترانسفورماتور برق شهری را کاهش می‌دهد.

انواع گوناگون ترانسفورماتور برق شهری

این دستگاه‌ها بنابر عواملی چون شیوه‌ی قرار گرفتن، گونه عایق بهره‌گیری شده، تعداد فازهای کار شده و گونه سطح ولتاژ طبقه‌بندی می‌گردند. به طور عمده بنابر کاربرد و یا نیاز، این ترانسفورماتورها در اقسام گوناگون چون ترانسفورماتورهای تک فاز، سه فاز، زیرزمینی، قطب سوار قسم‌بندی می‌گردند؛

تک فاز:

این قبیل از ترانسفورماتورها به گونه‌ای خاص برای شبکه‌ها مورد بهره‌گیری واقع می‌شود. به طور کل در هر جایی که منبع تغذیه سه فاز مورد نیاز نیست. اغلب از آن‌ها به منظور ترمیم بارهای توزیع بالای سر در مسکونی مورد بهره‌گیری واقع می‌شود. همچنین در نورپردازی صنعتی، بارهای تجاری سبک و برنامه قدرت قابل استفاده خواهد بود.

سه فاز:

می توان گفت که این نوع از ترانسفورماتورها برای نگهداری انرژی الکتریکی از مدار توزیع اصلی به یک مدار توزیع جزئی بهره‌گیری می‌شود. این نوع از ترانسفورماتورها جریان را به مدار توزیع ثانویه انتقال می‌دهد و نیز ولتاژ مدار توزیع ابتدایی را کاهش می‌دهد. این نوع از ترانسفورماتورها منبع ولتاژ مدار اوّلیه را بنابر نیاز مصرف کننده کاهش می‌دهند. این ولتاژ همیشه تغییر می‌نماید و می‌تواند برای کاربران صنعت تجاری، مسکونی و سبک متفاوت باشد. این نوع از ترانسفورماتورها بنابر استانداردهای موجود در کشورهای گوناگون در سطح گوناگون ولتاژ و فرکانس کار می‌نمایند‌‌. ترانسفورماتورهای تک فاز در برنامه‌های مسکونی بهره‌گیری می‌شود حال آن‌که ترانس توزیع سه فاز با پد در مدارهای اوّلیه زیرزمینی بهره‌گیری می‌گردد.

پد سوار:

این نوع از ترانسفورماتور برق شهری دربرگیرنده یک کمد فولادی قفل گردیده است که برروی یک بالشتک بتنی قرار گرفته است. این قبیل از ترانسفورماتورها در محل‌هایی نصب خواهد شد که محیطی برای محفظه محصور گردیده نداشته باشد. این ترانسفورماتور با خطوط توزیع نیروی الکتریکی در یک گونه خط الکتریکی هوایی جهت کاهش ولتاژ ابتدایی تأمین گردیده برای مشتریان بهره‌گیری می‌گردد‌.

قطب سوار:

این نوع از ترانسفورماتورها برروی یک تیر سرویس برق در ارتفاع کابل‌های هوایی نصب می‌گردند. این موارد برای تغییر ولتاژ توزیع بالا به پایین چون ۲۴۰/۱۲۰ ولت برق بهره‌گیری می‌گردند. این قبیل از ترانسفورماتورها در یک منطقه گسترده روستایی، از شانزده کیلو وات آمپر الی صد کیلو ولت آمپر عرضه گردیده‌اند. ترانسفورماتور قطب سوار در ابعاد کوچک موجود هستند و به آسانی در سازه‌های تک قطبی جای می‌گیرند. این نوع از ترانسفورماتورها در مناطق دور دست در موقعیت آب و هوایی سخت و طاقت فرسا قابل اطمینان می‌باشند. مخازن ترانسفورماتور را به منظور محافظت در مقابل مواد خورنده و تجمع آب زراحی گردیده‌اند. در منطقه‌های ساحلی مخازن را می‌توان از اسپری برروی محافظت نمود. در مناطق مربوطه، از مخازن ضد زنگ بهره‌گیری می‌گردد.

موارد استفاده!

در ترانسفورماتور برق شهری با ولتاژ بالا به برق ولتاژ پایین تبدیل می‌گردد که درون خانه‌ها و مشاغل مورد بهره‌گیری واقع می‌شود. کارکرد اصلی این کار پایین آوردن ولتاژ به منظور جداسازی میان دو سیم پیچ چون اوّلیه و ثانویه می‌باشد‌. این نوع از ترانسفورماتورها را در مناطق دوره افتاده‌ای که از نیروگاه‌ها تولید می‌گردند، توزیع می‌نماید‌. در یک عبارت جامع و کلّی، این نوع از ترانسفورماتور انرژی الکتریکی را برای صنایع خانگی البته که با ولتاژ کنار از سی و سه کیلو ولت و چهارصد و چهل الی دویست و بیست ولت توزیع می‌گردد.

نوع اتصالات ترانسفورماتور برق شهری

اتصالات این نوع از دستگاه بنابر نوع ترانسفورماتور برق شهری مورد بهره‌گیری متفاوت واقع می‌شود‌. پنج گونه اتصال ترانسفورماتور توزیع وجود دارد چون؛ فاز-فاز، دلتا-دلتا، فاز-دلتا، زیگزاگ و دلتا-فاز، دلتا-زیگزاگ. ترانسفورماتور تک فاز یا با یک و با دو بوش طراحی و ساخته و به گونه WYE متصل می‌گردند. این بوش‌های ابتدایی را تنها می‌توان با نوع اتصالات چهار سیم Y یا سه سیمه بهره‌گیری نمود. به هنگامی که به طریقه‌ی مناسبی به یکدیگر وصل شده باشند. ترانسفورماتور تک فاز به دو شیوه‌ی به سیم‌های بالا سری وصل می‌گردند؛

اتصال از نوع wye

در این قسمت از نوع خنثی ترانسفورماتور بهره‌گیری شده است. در جایی که با هریک از مراحل ارتباطی داشته باشد حاوی بوش بالایی می‌باشد. طرف دیگر سیم پیچ به سیم خنثی وصل گردیده و با زمین تماس خواهد داشت. بارهای ناپایدار امکان دارد جریاناتی را در جهت خنثی ایجاد نمایند و با این نوع اتصال، آن‌ها جهتی به سوی زمین دارد. در حالی که در اتصال دلتا، بار ناپایدار دگرگونی ولتاژ را برروی سیم‌های سه فاز رقم می‌زنند.

اتصال از نوع Delta

در این قسمت از گونه فاز به فاز ترانسفورماتور برق شهری بهره‌گیری شده است. این نوع اتصال دارای دو بوش می‌باشد‌ که با دو مرحله ارتباط خواهد داشت. طرف دیگر سیم پیچ‌ها به سیم خنثی وصل شده و به زمین می‌خورد. اشکالی که در این نوع از ارتباط رخ می‌دهد این می‌باشد که زمانی هریک از فازهای ابتدایی در حالت کم انرژی واقع می‌شود، فاز دیگر منجر به حرکت جریان در راستای معکوس می‌گردد‌. که این امکان وجود دارد صدمات جدی به کارکنان و کارگران وارد نماید.

نتیجه گیری

دوستان عزیز ما در این نوشتار از خود سعی نمودیم شما را با ترانسفورماتور برق شهری آشنا نماییم. موارد استفاده از این نوع از ترانسفورماتورها را بیان داشتیم. امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما مفید و مؤثر واقع شده باشد‌. مشتریان گرامی می توانند برای مشاوره و خرید انواع ترانس ها با همکاران ما در بخش فروش تماس حاصل فرمایند.

مقالات پیشنهادی

ترانس افزاینده

ترانس تک فاز

tahatrans

Recent Posts

نحوه پرداخت قبض برق

پرداخت قبض برق یکی از وظایف مهم و روزمره هر خانوار و شرکت است. امروزه…

1 ماه ago

علل استفاده از ترانس ایزوله در یو پی اس

در رابطه با علل استفاده از ترانس ایزوله در یو پی اس، باید بگوییم که…

1 ماه ago

راهکار های مناسب برای قطعی برق

راهکار های مناسب برای قطعی برق، راهی موثر برای کاهش خطرات الکتریکی در شبکه است.…

1 ماه ago

مزایا و معایب انواع یو پی اس

مزایا و معایب انواع یو پی اس از مهم ترین فاکتور ها در هنگام خرید…

2 ماه ago

محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر

محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر، روشی مطمئن برای پیشگیری از…

2 ماه ago

نکات سیم کشی و نصب استابلایزر در خانه

توجه به نکات سیم کشی و نصب استابلایزر در خانه می تواند به بهبود عملکرد…

2 ماه ago