ابعاد ترانسفورماتور

در این مطلب قصد توضیح ابعاد ترانسفورماتور و نقش آن در کارایی، قیمت و… داریم. ترانسفورماتور را به ساده ترین روش می‌توان به عنوان چیزی که ولتاژ را افزایش یا کاهش می‌دهد توصیف کرد.

این وسیله انواع مختلفی دارد و هر نوع آن کاربرد و کارایی متفاوتی دارد. هر نوع ترانسفورماتور در محیطی خاص قابل استفاده است. به علاوه ابعاد ترانسفورماتور نیز در انواع مختلف، متفاوت می‌باشد. تفاوت ابعاد نیز در تفاوت کارایی و کاربرد این وسیله موثر است.

علاوه بر این متفاوت بودن ابعاد ترانسفورماتور باعث می‌شود که قیمت این وسیله نیز در انواع مختلف تفاوت داشته باشد. در ادامه به بررسی ابعاد ترانسفورماتور در انواع مختلف و کاربردهای این وسیله براساس ابعاد می‌پردازیم.

ترانسفورماتور چیست؟

ترانسفورماتور یک دستگاه کنترل ولتاژ است که عمدتا در توزیع و انتقال توان جریان متناوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایده ترانسفورماتور برای اولین بار توسط مایکل فارادی در سال 1831 مورد بحث قرار گرفت و توسط بسیاری دیگر از دانشمندان برجسته علمی مطرح شد.

با این حال، هدف کلی از استفاده از ترانسفورماتورها حفظ تعادل بین برق تولید شده در ولتاژهای بسیار بالا و مصرفی که در ولتاژهای بسیار پایین انجام می‌شد، بود.

این محصول دارای انواع مختلفی است و تقسیم بندی انواع آن بر اساس فاکتورهای مختلفی انجام می‌شود.

ابعاد ترانسفورماتور، میزان ولتاژ آن، نوع ترانسفورماتور، صنعتی یا خانگی بودن این محصول، تک هسته یا چند هسته‌ای بودن ترانسفورماتور و… از جمله مسائلی هستند که موجب تنوع مدل‌های ترانسفورماتور می‌شوند.

چرا ترانسفورماتورها در ابعاد مختلف تولید میشود؟

یک محصول مشخص ممکن است کاربردهای مختلفی داشته باشد و در صنایع متفاوتی به کار گرفته شود. این موضوع باعث می‌شود که محصولات را در انواع مختلفی تولید کرد تا انواع صنایع امکان استفاده از آن را داشته باشند.

این موضوع یکی از دلایلی است که باعث می‌شود ابعاد ترانسفورماتور در تولید متفاوت باشد.

تنوع اندازه ترانسفورماتورها دلایل زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها افزایش کارایی این محصول است. به غیر از این موضوع تمام موارد زیر از دلایل مهمی هستند که باعث تولید این محصول در ابعاد مختلف می‌شوند:

  • تنوع کاربردها: ترانسفورماتور وسیله‌ای است که کاربردهای مختلف دارد. این وسیله هم در صنایع بزرگ مانند کارخانجات و هم در مصارف کوچک‌تر مانند مصارف خانگی استفاده می‌شود.

بنابراین اولین دلیل تولید ترانسفورماتورها در  ابعاد مختلف، تنوع استفاده از آن‌ها است. طبیعتا اگر اندازه ترانسفورماتور بیش از اندازه بزرگ باشد و این وسیله تنها در یک اندازه تولید شود، امکان استفاده از آن برای کاربردهای خانگی وجود ندارد.

  • امکان تنوع بخشی به قیمت‌ها: دلیل دیگری که اندازه ترانسفورماتورها در تولید متفاوت است، امکان عرضه و فروش این محصول در قیمت‌های مختلف است.

طبیعتا زمانی که ابعاد این محصول کوچک‌تر باشد با قیمت پایین‌تری نیز به فروش می‌رسد، بنابراین با تولید این محصول در ابعاد مختلف، امکان تنوع دادن به قیمت‌های آن هم ایجاد می‌شود.

  • نیاز بازار: بازار فروش یک محصول باید توانایی راضی نگه داشتن تمام مشتریان را داشته باشد و این موضوع یکی دیگر از دلایل تفاوت در اندازه ترانسفورماتور است.

با تولید ترانسفورماتور در ابعاد مختلف و عرضه این محصول در حالت‌های مختلف به بازار، تمام مشتریان با هر نیازی قادر به پیدا کردن محصول مورد نیاز خود می‌باشند.

تاثیر ابعاد ترانسفورماتور در قیمت و کارایی

اهمیت آشنایی با ابعاد ترانسفورماتور بسیار زیاد است. تمام افرادی که مصرف کننده ترانسفورماتور هستند باید با تاثیراتی که ابعاد این وسیله در عملکرد و قیمت آن دارد آشنایی داشته باشند تا در زمان خرید، بهترین نوع آن براساس نیاز خود را خریداری کنند. تاثیر اندازه ترانسفورماتور در قیمت و کارایی به شرح زیر می‌باشد:

  • تاثیر اندازه ترانسفورماتور بر قیمت

اولین تاثیر متفاوت بودن اندازه ترانسفورماتور بر قیمت این محصول است. هرچقدر اندازه ترانسفورماتور بزرگ‌تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

البته این موضوع در صورتی است که ترانسفورماتور صرفا در ابعاد تفاوت داشته باشد و سایر ویژگی‌ها آن یکسان باشد. برای مثال ترانسفورماتوری که از نظر ابعاد کوچک‌تر اما از نظر ولتاژ بالاتر است، قیمت بیشتری نسبت به ترانسفورماتور ولتاژ پایین اما با ابعاد بزرگ‌تر دارد.

  • تاثیر اندازه ترانسفورماتور بر کارایی

دیگر تاثیر اندازه ترانسفورماتور در کارایی آن است. ترانسفورماتورهای بزرگ‌تر معمولا استفاده صنعتی دارند و در کارخانجات یا صنایعی استفاده می‌شوند که انتقال انرژی برق در آن‌ها با حجم و میزان زیادی انجام می‌شود.

ترانسفورماتورهای بزرگ‌تر معمولا از نظر وزنی نیز سنگین‌تر می‌باشند، به همین دلیل استفاده و جابجایی آن‌ها نیاز به ابزار مخصوص دارد که همین موضوع هم در صنعتی کردن کاربردهای آن‌ها تاثیر دارد.

برای خرید ترانسفورماتور با مناسبترین ابعاد باید به چه موضوعاتی توجه کرد؟

همان‌طور که گفته شد ابعاد ترانسفورماتور در قیمت و کارایی این محصول تاثیر دارد، بنابراین اگر قصد خرید این محصول را دارید باید به ابعاد آن توجه کنید.

البته انتخاب ترانسفورماتور با ابعاد مناسب کار چندان ساده‌ای نیست و برای انتخاب بهترین این وسیله از نظر ابعاد باید موضوعات مختلفی را در نظر داشته باشید که برخی از آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

کاربرد ترانسفورماتور: اولین موضوعی که برای انتخاب اندازه ترانسفورماتور در زمان خرید باید در نظر داشته باشید، کاربردی است که از این وسیله انتظار دارید.

برای مثال اگر قصد استفاده از ترانسفورماتور در کارخانجات صنعتی را دارید، طبیعتا به اندازه بزرگ‌تر این وسیله نیاز دارید. البته ابعاد بزرگ‌تر ترانسفورماتور تنها در کارخانجات استفاده نمی‌شوند و حتی در مجتمع‌های تجاری نیز ممکن است از ترانسفورماتوری با ابعاد بزرگ‌تر استفاده شود.

نوع استفاده: دیگر موضوعی که در انتخاب اندازه ترانسفورماتور باید به آن توجه داشت، نوع استفاده از این محصول است.

برای مثال اگر قصد دارید که انتقال انرژی برق در یک فضای بزرگ را صرفا با کمک یک ترانسفورماتور انجام دهید، طبیعتا نیاز به ترانسفورماتوری با ابعاد بزر‌گ‌‌تر دارید اما اگر قصد تقسیم انرژی یا استفاده همزمان از چند ترانسفورماتور را دارید، بهتر است چند مدل کوچک این محصول را خریداری کنید.

نیاز یا عدم نیاز به جابجایی: یکی دیگر از موضوعاتی که به انتخاب اندازه ترانسفورماتور کمک می‌کند نیاز یا عدم نیاز به جابجایی این وسیله است. اگر ترانسفورماتور را در جایی به صورت ثابت نصب می‌کنید و قصد جابجایی آن را ندارید، امکان خرید انواع بزرگ‌تر این وسیله وجود دارد اما اگر قصد جابجایی یا انتقال ترانسفورماتور از محلی به محل دیگر را دارید، بهتر است این وسیله را در ابعاد کوچک‌تر خریداری کنید.

محل استفاده: چقدر جا برای نگهداری از ترانسفورماتور دارید؟ این موضوع هم در انتخاب اندازه ترانسفورماتور تاثیرگذار است.

اگر فضایی که ترانسفورماتور را در آن نگهداری می‌کنید وسعت زیادی ندارد، بهتر است نوع کوچک‌تر این محصول را خریداری کنید.

آیا ابعاد ترانسفورماتور در ایمنی آن تاثیرگذار است؟

گاهی‌اوقات نیاز مصرف کننده به گونه‌ای است که با ترانسفورماتوری با ابعاد کوچک‌تر هم می‌تواند به کاربری مورد نظر خود دست پیدا کند اما به دلایل مختلف در زمان خرید به سراغ بزرگ‌ترین ابعاد ترانسفورماتور می‌رود.

یکی از دلایل این اقدام عدم اطمینان به ترانسفورماتورهایی است که ابعاد کوچک‌تری دارند. به همین دلیل آخرین بخش از مقاله اندازه ترانسفورماتور را به بررسی تاثیر ابعاد این وسیله در ایمنی آن اختصاص داده‌ایم.

در مورد این موضوع باید گفت که اندازه ترانسفورماتور تاثیر زیادی در ایمنی این وسیله ندارند و اصل کار در ایمنی این محصول به متریالی که ترانسفورماتور با استفاده از آن‌ها ساخته شده، بستگی دارد.

بدنه ترانسفورماتور، نوع هسته، ولتاژ، سیم‌پیچ و دیگر اجزایی که ترانسفورماتور از آن‌ها تشکیل شده ایمنی این محصول از نظر عدم انتقال جریان برق به محیط، سلامت در اثر ضربه خوردن و… را ایجاد می‌کنند و ابعاد در این موضوع تاثیر زیادی ندارد.

مقالات پیشنهادی

ترانس کاهنده

ترانس افزاینده

tahatrans

Recent Posts

نحوه پرداخت قبض برق

پرداخت قبض برق یکی از وظایف مهم و روزمره هر خانوار و شرکت است. امروزه…

1 ماه ago

علل استفاده از ترانس ایزوله در یو پی اس

در رابطه با علل استفاده از ترانس ایزوله در یو پی اس، باید بگوییم که…

1 ماه ago

راهکار های مناسب برای قطعی برق

راهکار های مناسب برای قطعی برق، راهی موثر برای کاهش خطرات الکتریکی در شبکه است.…

1 ماه ago

مزایا و معایب انواع یو پی اس

مزایا و معایب انواع یو پی اس از مهم ترین فاکتور ها در هنگام خرید…

2 ماه ago

محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر

محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر، روشی مطمئن برای پیشگیری از…

2 ماه ago

نکات سیم کشی و نصب استابلایزر در خانه

توجه به نکات سیم کشی و نصب استابلایزر در خانه می تواند به بهبود عملکرد…

2 ماه ago