ترانس سه فاز 380 به 220

ترانس سه فاز 380 به 220 یکی از تجهیزات رایجی است ، که برای تثبیت توان در خانه های مسکونی یا صنایع به کار گرفته می شود . برای آشنایی بیشتر با این دستگاه تا انتهای این مقاله کنار ما بمانید .‌

ترانس سه فاز 380 به 220 چیست ؟

ترانسفورماتور دستگاهی است که وظیفه تثبیت برق را بر عهده دارد و استفاده از آن امروزه در زندگی روزمره بسیار رایج شده است . ترانس سه فاز 380 به 220 ، یکی از زیر مجموعه های ترانسفورماتور است که در این بخش از مطلب بیشتر با آن آشنا می شویم .

اگر بخواهیم با بیانی ساده این ترانسفورماتور را تعریف کنیم ، باید گفت که ورودی برق این ترانس 380 ولت و خروجی آن 220 ولت است ، برق سه فاز را به برق تک فاز برای مصارف خاص خانگی یا شهری تبدیل می کند .

جریان ورودی 380 ولت بیش از ظرفیت الکتریکی روزانه است و هنگامی که این جریان از قسمت مرکزی دستگاه عبور می کند ، جریانی معادل 220 ولت ، که یک جریان پایدار است و برای ظرفیت الکتریکی روزانه دستگاه ها مناسب است ، ایجاد می شود .

ساختار ترانس سه فاز 380 به 220

ترانس سه فاز 380 به 220 یکی از پرفروش ترین تثبیت کننده های جریان در بازار امروز است . این ترانس همانند سایر ترانسفورماتورها ، ساختار بسیار ساده ای دارد . این دستگاه از سه بخش سیم پیچ ، هسته و قاب یا محفظه تشکیل شده است . در ادامه مطلب به طور مختصر راجع به هر یک از آنها صحبت خواهیم کرد ؛

  • هسته فولادی : یکی از قطعات مهم ترانسفورماتور 380 ولت به 220 ولت هسته فولادی است که جزء ضروری تمام ترانسفورماتورهای موجود می باشد . هسته‌های فولادی از کامپوزیت‌های فولادی مهندسی شده تخصصی با مقاومت در برابر اکسیداسیون و دوام بی‌انتها ساخته می‌شوند .

سیم پیچ ثانویه و اولیه دور هسته فولادی ترانس سه فاز 380 به 220 بسته می شود و تمام عملیات تثبیت جریان برق حول این بخش انجام می گیرد .

  • سیم پیچ : هسته فولادی این ترانسفورماتور توسط یک سیستم سیم پیچی 100% مس و آلومینیوم الکترومغناطیسی احاطه شده است ، تا بالاترین کیفیت را تضمین کند .

متریال به کار رفته برای سیم پیچ ترانسفورماتور باید دارای مقاومت اکسیداسیون بالا ، مقاومت حرارتی خوب و دوام بالا ، تحت فشار جریان ورودی 380 ولت و جریان خروجی 220 ولت باشند . این نوع از ترانس دارای یک تا چند سیم پیچ برای انجام عملیات خود است .

  • قاب : قاب محفظه ای است که هسته فولادی و سیم پیچ را برای محافظت‌ از ایمنی کاربر ، جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و کثیفی به درون ترانس ، در بر می گیرد . محفظه ترانس سه فاز 380 به 220 معمولا از پلاستیک ، آهن یا فولاد با کیفیت بالا و عایق ساخته می شود .

اصل کار ترانس سه فاز 380 به 220

ترانس سه فاز 380 به 220 یک دستگاه الکتریکی با یک مکانیسم کار بسیار ساده است . این دستگاه بر اساس دو شیوه کاملا متفاوت از هم کار می کند ، که این دو عبارتند از ؛

  1. ترانسفورماتور خودکار : ترانسفورماتور خودکار یا اتوترانسفورماتور ، دستگاهی با یک سیم پیچ است ، که طبق اصل میدان مغناطیسی متغیر روی همان سیم پیچ به طور مستقل عمل می کند . در این ترانس سیم پیچ های اولیه و ثانویه به صورت سری به هم متصل شده اند ، تا یک سیم پیچ را تشکیل دهند .

همانطور که گفته شد ، اتوترانسفورماتورها بر اساس اصل میدان مغناطیسی متغیر کار می کنند . هنگامی که یک جریان متناوب با یک ولتاژ مشخص در سیم پیچ اولیه استفاده می شود ، یک میدان مغناطیسی متغیر بین هسته های سیم ایجاد می شود . میدان مغناطیسی نیروی محرکه ای ایجاد می کند ، که اختلاف پتانسیل در سیم پیچ اولیه را به اختلاف پتانسیل در سیم پیچ ثانویه تبدیل می کند .

ولتاژ جریان متناوب در عملیات فوق ، بر اساس تفاوت بین تعداد دور سیم پیچ های اولیه و ثانویه در نوسان می باشد . بنابراین، ترانسفورماتور سه فاز 380 به 220 اتوماتیک می تواند به عنوان توربوشارژر یا بسته به تعداد دور سیم پیچ در ولتاژ پایین کار کند .

  1. ترانسفورماتور ایزوله : برخلاف ترانسفورماتورهای خودکار ، ترانسفورماتورهای ایزوله از سیم پیچ های اولیه و ثانویه تشکیل شده اند که فقط از طریق میدان های مغناطیسی به یکدیگر متصل شده اند . سیم‌پیچ‌های جداشده باید از نظر الکتریکی مستقل باشند و نقاط جداگانه ترانسفورماتور جداکننده را تشکیل دهند .

هر سیم پیچ اولیه یا ثانویه دارای یک مشخصه ولت آمپر متفاوت ، با توجه به نسبت پیچ ها در سیم پیچ اولیه و ثانویه است . این ترانسفورماتور ها از یک محافظ الکترواستاتیک بین لایه سیم اولیه و ثانویه استفاده می کنند ؛ بنابراین ترانس سه فاز 380 به 220 قادر به مقاومت در برابر منابع انرژی ضربه ای است و از تداخل هارمونیک سایر دستگاه ها در سیستم برق و از ایجاد شوک جلوگیری می کنند .

در پایان

شرکت طاها ترانس یکی از شرکت های باسابقه و سرشناس ایرانی و زمینه تولید انواع ترانسفورماتور از جمله ترانس سه فاز 380 به 220 است . این شرکت محصولات خود را طبق استانداردهای جهانی ، با بهره گیری از آخرین فناوری‌ های روز دنیا زیر نظر تیم حرفه ای و متخصص خود تولید می کند .

تولید کنندگان شرک طاها ترانس تمام محصولات خود را با شعار رضایت مشتری تولید می کنند ؛ از این رو تمام‌ محصولات تولیدی این برند دارای کیفیتی بالا و قیمتی مناسب هستند ، یعنی دو فاکتور مهم که هر مشتری در زمان خرید به دنبال آن است .

مقالات پیشنهادی

ترانس سه فاز

ترانس تک فاز

tahatrans

Recent Posts

نحوه پرداخت قبض برق

پرداخت قبض برق یکی از وظایف مهم و روزمره هر خانوار و شرکت است. امروزه…

3 هفته ago

علل استفاده از ترانس ایزوله در یو پی اس

در رابطه با علل استفاده از ترانس ایزوله در یو پی اس، باید بگوییم که…

3 هفته ago

راهکار های مناسب برای قطعی برق

راهکار های مناسب برای قطعی برق، راهی موثر برای کاهش خطرات الکتریکی در شبکه است.…

3 هفته ago

مزایا و معایب انواع یو پی اس

مزایا و معایب انواع یو پی اس از مهم ترین فاکتور ها در هنگام خرید…

1 ماه ago

محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر

محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر، روشی مطمئن برای پیشگیری از…

1 ماه ago

نکات سیم کشی و نصب استابلایزر در خانه

توجه به نکات سیم کشی و نصب استابلایزر در خانه می تواند به بهبود عملکرد…

2 ماه ago