خرید ترانس CT به منظور کاهش جریان‌های ولتاژ بالا در مدارهای الکتریکی صورت می‌پذیرد . وظیفه این ترانسفورماتور ایجاد جریان متناوب در سیم پیچ ثانویه متناسب با جریان محاسبه شده در سیم پیچ اولیه می‌باشد .

آشنایی با ترانس CT

ترانس CT یا ترانسفورماتور جریان نوعی ترانسفورماتور ابزاری است که برای تولید جریان متناوب در سیم پیچ ثانویه خود که متناسب با جریان اندازه‌گیری شده در سیم پیچ اولیه است ، طراحی شده است .

ترانس‌های CT جریان‌های ولتاژ بالا را به مقدار بسیار کمتری کاهش می‌دهند و روشی مناسب برای نظارت ایمن بر جریان الکتریکی واقعی که در یک خط برق AC با استفاده از آمپرمتر استاندارد جریان می‌یابد را ارائه می‌دهند .

برای خرید ترانس CT یا ترانسفورماتور جریان به سایت طاها ترانس مراجعه کنید و هر گونه سوالی که راجع به خرید ، نصب و کارکرد این ابزار دارید، با تیم پشتیبانی این سایت تماس بگیرید .

اصل کار ترانس CT

اصل کار ترانسفورماتور جریان اصلی کمی متفاوت از ترانسفورماتور ولتاژ معمولی است . بر خلاف ترانسفورماتور ولتاژ یا قدرتی، ترانسفورماتور جریان از یک یا چند سیم پیچ ​​به عنوان سیم پیچ اولیه تشکیل ثانویه تشکیل شده است .

در زمان خرید ترانس CT متوجه خواهید شد که سیم پیچ اولیه در انواع و اشکال مختلف حلزونی ، بشقابی ، استوانه‌ای ، متقاطع و .‌… طراحی شده است . به دلیل این نوع چیدمان ، این ترانس اغلب به عنوان ترانسفورماتور سری نیز شناخته می‌شود .

دلیل نامگذاری این ترانس به ترانسفورماتور سری به این دلیل است که سیم پیچ اولیه ، که هرگز بیش از چند چرخش ندارد، به صورت سری به هادی حامل جریان ( که وظیفه تامین بار را دارد ) متصل می‌شود .

با این حال ، سیم پیچ ثانویه بر عکس سیم پیچ اولیه ممکن است دارای تعداد زیادی چرخش سیم پیچ بر روی یک هسته چند لایه از مواد مغناطیسی کم تلفات باشد . این هسته دارای سطح مقطع بزرگی است .

سیم پیچ ثانویه جریان را به یک اتصال کوتاه به شکل آمپرمتر ، یا به یک بار مقاومتی ( تا زمانی که ولتاژ القا شده در سیم پیچ ثانویه به اندازه کافی افزایش یابد تا هسته را اشباع کند یا به دلیل شکست ولتاژ بیش از حد باعث خرابی شود ) ، می‌رساند .

برخلاف ترانسفورماتور ولتاژ، جریان اولیه ترانسفورماتور CT مستقل از جریان بار ثانویه است ، اما توسط یک بار خارجی کنترل می‌شود . جریان ثانویه 1 آمپر یا 5 آمپر اغلب برای جریان‌های اولیه بزرگتر تعیین می‌شود .

انواع ترانس CT

اگر قصد خرید ترانس CT را برای تابلوهای برق صنعتی دارید ، باید انواع آن را بشناسید و بدانید که هر نوع برای چه هدفی مناسب . این ترانس‌ها در سه نوع حلقوی ، سیم پیچی و میله‌ای وجود دارد .

ترانس CT سیم پیچی : سیم پیچ اولیه این نوع ترانسفورماتور به طور فیزیکی به صورت سری با هادی متصل می‌شود که جریان حس شده را در مدار حمل می‌کند . مقدار جریان ثانویه به نسبت دورانی ترانسفورماتور بستگی دارد .

ترانس CT حلقوی : این سیم پیچ حاوی سیم پیچ اولیه نیست . در عوض ، خط حامل جریان در شبکه از حفره یا سوراخ در ترانسفورماتور حلقوی عبور می‌کند . برخی از ترانسفورماتورهای جریان دارای یک هسته تقسیم هستند که این امکان را فراهم می‌کند که بدون قطع شدن مداری که به آن وصل شده‌اند باز ، نصب و بسته شود .

ترانس CT نوع میله ای : این نوع ترانسفورماتور جریان از یک کابل مدار اصلی یا باس بار به عنوان سیم پیچ اولیه ( با یک دور سیم پیچی ) استفاده می‌کند . آنها کاملاً از ولتاژ بالای عملکرد سیستم جدا شده و معمولاً به دستگاه حمل جریان پیچ می‌شوند .

کاربرد ترانس CT

اگر آشنایی زیادی با این نوع ترانسفورماتور ندارید و در حال کسب اطلاعات راجع به آن هستید ، شاید از خود بپرسید که پس از خرید ترانس CT ان را در کجا باید استفاده کرد و به کار گرفت ‌. ترانسفورماتور جریان به دلیل ویژگی‌های خاص خود کاربرد‌های گسترده‌ای دارد .

ترانسفورماتورهای جریان قادرند سطوح جریان را از هزاران آمپر به یک سیگنال خروجی استاندارد با نسبت شناخته شده به 5 آمپر یا 1 آمپر برای عملکرد عادی کاهش دهند .

با توجه به این قابلیت ، ابزار‌ها و کنترل‌های کوچک و دقیق را می‌توان با ترانس CT هدایت کرد ؛ زیرا آنها از هر گونه خطوط برق فشار قوی جدا هستند .

ترانسفورماتورهای جریان به عنوان‌ وات متر ، متر ضریب توان ، رله‌های محافظ یا به عنوان سیم پیچ در کلیدهای مغناطیسی یا MCB به کار گرفته می‌شوند.

طراحی و مدار ترانس CT

پیش از خرید ترانس CT به طور معمول، ترانسفورماتورهای جریان و آمپرمترها با هم به عنوان یک جفت منطبق استفاده می‌شوند ، که در آن ترانس CT طوری طراحی شده است که حداکثر جریان ثانویه مربوط به انحراف در مقیاس کامل آمپرمتر را ارائه دهد .

در اکثر ترانسفورماتورهای جریان ، یک نسبت تقریبی چرخش معکوس بین دو جریان در سیم پیچ اولیه و ثانویه وجود دارد . به همین دلیل است که کالیبراسیون ترانسفورماتور جریان معمولاً برای نوع خاصی از آمپرمتر است .

اکثر ترانس‌های CT دارای رتبه ثانویه استاندارد 5 A هستند که جریان‌های اولیه و ثانویه در نسبتی مانند 100/5 بیان می‌شوند . این بدان معناست که جریان در سیم پیچ اولیه 20 برابر بیشتر از جریان در سیم پیچ ثانویه است .

هنگامی که 100 آمپر در سیم پیچ اولیه جریان دارد، 5 آمپر در ثانویه جریان می‌یابد . یک ترانسفورماتور جریان 500/5 آمپری در سیم‌پیچ ثانویه 5 آمپر و در اصلی 500 آمپر تولید می‌کند که 100 برابر بیشتر است .

در پایان

خرید ترانس CT با هدف اندازه‌‌گیری غیر مستقیم جریان بسیار بالا در وسایل الکتریکی انجام می‌گیرد . این ترانس در اصل همیشه با آمپر متر همراه بوده و بر روی درب تابلو‌های برق صنعتی برای نشان دادن مقدار جریان ولتاژ استفاده می‌شود .

ترانس جریان ct به صورت گسترده در تولید تابلو‌های برق توسط مهندسین و تکنسین‌های برق به کار گرفته می‌شود . اگر قصد خرید ترانس CT و نصب آن را دارید ، به سایت طاها ترانس مراجعه نمایید و ضمن بهره گیری از تنوع محصولات و قیمت ارزان ، از راهنمایی‌های تیم فروش نیز بهره‌مند می‌شوید .

مقالات پیشنهادی

ترانس ایزوله

ترانس تک فاز

tahatrans

Recent Posts

نحوه پرداخت قبض برق

پرداخت قبض برق یکی از وظایف مهم و روزمره هر خانوار و شرکت است. امروزه…

1 ماه ago

علل استفاده از ترانس ایزوله در یو پی اس

در رابطه با علل استفاده از ترانس ایزوله در یو پی اس، باید بگوییم که…

1 ماه ago

راهکار های مناسب برای قطعی برق

راهکار های مناسب برای قطعی برق، راهی موثر برای کاهش خطرات الکتریکی در شبکه است.…

1 ماه ago

مزایا و معایب انواع یو پی اس

مزایا و معایب انواع یو پی اس از مهم ترین فاکتور ها در هنگام خرید…

2 ماه ago

محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر

محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر، روشی مطمئن برای پیشگیری از…

2 ماه ago

نکات سیم کشی و نصب استابلایزر در خانه

توجه به نکات سیم کشی و نصب استابلایزر در خانه می تواند به بهبود عملکرد…

2 ماه ago