انواع ترانسفورماتور های توزیع

انواع ترانسفورماتور های توزیع

عناوین و سر فصل های این مطلب

انواع ترانسفورماتور های توزیع در تقویت و بهینه سازی شبکه های الکتریکی به کار می روند . این ابزار توانمند اولین تجهیزی است ، که مستقیما با نیروگاه ها در ارتباط می باشد . او متناسب با نیاز مجموعه ، جریان را در مدار به گردش در می آورد .

این گونه از تجهیزات الکتریکی در اکثر شبکه های الکتریکی شهری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند . سازگاری آن ها با سیستم ها فوق العاده است . پس از نصب این محصول ، شبکه تا حدودی شکست ناپذیر می شود . به صورتی که حتی در شرایط بد محیطی نیز از سلامت ابزارآلات محافظت می کند .

برای آشنایی بیشتر با انواع ترانسفورماتور جریان و خصوصیات آن ها ، مقاله ما را دنبال کنید .

بیشتر بخوانید: تفاوت برق تک فاز و سه فاز در چیست ؟

پرفروش ترین انواع ترانسفورماتور توزیع

انواع ترانسفورماتور توزیع معمولا جهت تبدیل ولتاژ در دو سطح مختلف به کار می روند . این محصول ، یک پل ارتباطی بین منبع جریان و تجهیزات ( الکتریکی و الکترونیکی ) است . این پل همچون یک سد الکتریکی نیز عمل گی کند ، تا از عبور جریانات نامطلوب جلوگیری نماید .

ترانسفورماتور ها مسئولیت سنگینی در مجموعه برعهده دارند . آنان با ایجاد جریانات پایدار در مدار باعث ایجاد نظم بیشتر در شبکه می شوند . انواع ترانسفورماتور های توزیع جهت بهینه سازی شبکه تابع یک الگو هستند .

با بهره گیری از این محصولات ، شبکه دیگر در معرض آسیب های الکتریکی نیست . ترانسفورماتور ها عمدتاً به دو دسته ، ترانسفورماتور تک فاز و ترانسفورماتور سه فاز تقسیم می شوند .

  • ترانسفورماتور تک فاز : این نوع ترانسفورماتور ها برای ارائه و توزیع برق تک فاز استفاده می‌ شوند . این تجهیز به طور معمول در خانه ‌ها ، ساختمان‌ ها و صنایع کوچک کاربرد دارند ‌.
  • ترانسفورماتور سه فاز : ترانسفورماتور سه فاز برای تأمین برق سه فاز استفاده می ‌شود . این تجهیز الکتریکی عموماً در شبکه‌ های توزیع بزرگ ، کارخانه‌ ها و … مورد بهره وری قرار می گیرد .

علاوه بر موارد فوق ، انواع ترانسفورماتور های توزیع از نظر کاربرد نیز در دسته های مختلفی قرار می گیرند . مانند ؛

  1. ترانسفورماتور خشک : در طراحی این گونه از ترانسفورماتور ها به جای روغن ، پوشش های صنعتی خشک به کار می رود . این تجهیزات در مکان‌ هایی که عملکرد آتش‌ سوزی ممنوع است ، مورد استفاده قرار می گیرند .
  2. ترانسفورماتور های پتانسیل : ترانسفورماتور پتانسیل برای اندازه ‌گیری ولتاژ در سیستم‌ های قدرت استفاده می‌ شود . آن‌ ها ولتاژ سیستم را به سطحی کاهش می‌ دهند که مناسب برای ابزار ها و تجهیزات اندازه ‌گیری باشد .
  3. ترانسفورماتور جریان : ترانس های این دسته برای اندازه‌ گیری جریان در سیستم ‌های قدرت به کار می رود . آن‌ ها جریان سیستم را به ثبات می رسانند .
مقاله پیشنهادی:  چگونه یک فرد را از برق گرفتگی نجات دهیم؟

انواع ترانسفورماتور های توزیع ویژگی های خاص خود را دارند ‌. در زمان خرید کارایی ، قدرت ، کیفیت و نیاز مجموعه را در نظر بگیرید ، تا محصولی کاربردی برای شبکه بخرید .

مشخصات ترانسفورماتور توزیع

انواع ترانسفورماتور های توزیع به عنوان سیستم های تبدیل ولتاژ در مدار اصلی جریان استفاده می شوند . این محصول کاربردی در تامین و توزیع جریانات بسیار توانمند است . او با ارائه جریانات پایدار در مدار شبکه از بروز آسیب های سخت به سیستم ها جلوگیری می نماید .

ترانسفورماتور ها ، تجهیزاتی کاربردی هستند ، که قابلیت مقابله با شوک های الکتریکی را دارند . آنان هیچ گاه تسلیم عوامل آسیب زا نمی شوند و تا حد امکان از نفوذ آن ها به مدار اصلی جریان ‌جلوگیری می کنند .

انواع ترانسفورماتور های توزیع وظیفه تغییر ولتاژ برق از سطح بالایی ( خط انتقال ) به سطح پایین تر ( خطوط توزیع ، خانه ها و صنایع ) برعهده می گیرند . در زیر ، به برخی از مشخصات مهم این دستگاه اشاره می کنیم :

 

  • ظرفیت : ظرفیت این دستگاه بر اساس واحد کیلو ولت آمپر اندازه گیری می شود . ظرفیت ترانسفورماتور نشان دهنده حداکثر توانی خروجی آن می باشد . معمولاً در ترانسفورماتور های توزیع ، ظرفیت هایی مانند 50 kVA، 25 kVA 100 kVA ، 200 kVA و … دیده می شود .
  • ولتاژ ورودی و خروجی : معمولا در انواع ترانسفورماتور های توزیع ، سطح ولتاژ ورودی به سطح پایین تری تغییر می کند .
  • نوع ساختار : ترانسفورماتور های توزیع می توانند به صورت سه فاز یا تک فاز باشند . ترانسفورماتور های سه فاز برای تأمین برق سه فاز استفاده می شوند ، در حالی که ترانسفورماتور های تک فاز برای بار های تک فاز مناسب هستند .
  • راندمان : راندمان ترانسفورماتور نسبت توان خروجی به توان ورودی را محاسبه می کند . راندمان دستگاه باید بالا باشد ، تا از اتلاف برق در فرآیند تبدیل ولتاژ بهره ‌برداری شود .
  • و …
مقاله پیشنهادی:  تصفیه روغن ترانسفورماتور

اهمیت استفاده از ترانسفورماتور توزیع

انواع ترانسفوماتور های توزیع در شبکه های الکتریکی به کار می روند . این محصول می تواند در شرایط سخت مکانیکی نیز ولتاژ جریان در سطحی پایدار قرار دهد . شبکه ها از ده ها سیستم الکتریکی و الکترونیکی متفاوت تشکیل می شود .

تمامی ابزارآلات موجود در مدار جریان ، بایستی به منبعی قدرتمند متصل گردند . ترانسفورماتور ها بهترین تجهیزاتی هستند ، که قابلیت کنترل و تنظیم ولتاژ جریان را دارند . این دستگاه بایستی جهت بهینه سازی مجموعه در شبکه نصب گردند .

استفاده از انواع ترانسفورماتور های توزیع در سیستم‌ های الکتریکی بسیار مهم است . این محصول برای کاهش ولتاژ از سطح فشار بالا به سطح فشار پایین‌ تر استفاده می ‌شود . این کاهش ولتاژ ، مناسب برای تامین نیازهای برق مصرفی در خانه‌ ها ، مغازه‌ ها ، ساختمان‌ ها و صنایع کوچک است .

این محصول به عنوان یک ابزار جدا کننده نیز عمل می‌ کند . با استفاده از ترانسفورماتور توزیع به جداسازی مدارهای مختلف جریان بپردازید . انواع ترانسفورماتور های توزیع ، قابلیت تقسیم بار را فراهم می‌ کند . با استفاده از ترانسفورماتور های توزیع ، بار مصرفی به صورت یکنواخت بین تجهیزات و سیستم‌ های مختلف توزیع می گردد .

با بهره گیری از این محصول ، انتقال برق با کارایی بالا و کاهش ضایعات انرژی امکان‌ پذیر است . این موضوع به بهبود راندمان و کاهش هزینه‌ های انرژی منجر می‌ شود .

اهمیت استفاده از ترانسفورماتور توزیع

مزایای ترانسفورماتور توزیع

انواع ترانسفورماتور های توزیع با انتقال بار در دو سطح مختلف ، ایمنی را به سیستم های الکتریکی برمی گردانند . این تجهیز توانمند در مواجه با جریانات ناپایدار آسیب نمی بیند ، بلکه به تحلیل و تجزیه آنان می پردازد .

مقاله پیشنهادی:  انواع سیم برق؛ تفاوت و کاربردهای آن

قرارگیری یک یا چندین نوع ترانسفورماتور توزیع در ساختمان به تقویت ولتاژ کمک می کند . استفاده از این محصول در شبکه های الکتریکی ضروری است . هیچ دستگاهی نمی تواند جزء انواع ترانسفورماتور های توزیع نمی تواند مستقیما با نیروگاه ها در ارتباط باشد . از مزایای اصلی این تجهیز می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • جابجایی و تبدیل ولتاژ : ترانسفورماتور توزیع قادر است ، ولتاژ بالا را به ولتاژ هایی در سطح پایین تر تبدیل کند و برعکس . این امر امکان جابجایی برق با ولتاژ مناسب برای استفاده در خانه ها ، ساختمان ها و صنایع را فراهم می‌ کند .
  • عملکرد قابل اطمینان : انواع ترانسفورماتور های توزیع معمولاً بسیار پایدار و قابل اعتماد هستند . ساختار این سیستم طبق برنامه خاصی طراحی می شود ، تا از ایجاد ضرر های مالی و جانی در مدار جریان جلوگیری کند .
  • کاهش خطر برق گرفتگی : با استفاده از این محصول ، خطر برق گرفتگی کاهش می‌ یابد . ولتاژ خروجی این سیستم ، ایمنی و سلامتی را برای مجموعه شما به دنبال دارد .
  • کارآیی انرژی : ترانسفورماتور های توزیع قادرند به طور کامل توان الکتریکی جریان را انتقال دهند و از اتلاف انرژی جلوگیری کنند .
  • سهولت نگهداری و تعمیر : شرایط نگهداری ت تعمیر این سیستم آسان است . در صورت بروز خرابی ، تعمیر آنها نسبتاً راحت می باشد . معمولاً در طول فعالیت تجهیز ، نیازی به تعویض کامل ترانسفورماتور نیست .
  • انعطاف پذیری : انواع ترانسفورماتور های توزیع قابل تنظیم هستند . می ‌توان آنها را بر اساس نیاز های خاص شبکه تنظیم کرد . این امر به شبکه برق اجازه می ‌دهد ، تا با تغییرات بار و نیاز های مختلف سازگار شود .

 

سخن پایانی

طاها ترانس از شرکت های تولیدکننده ترانسفورماتور است . این شرکت اجازه خرید غیرحضوری محصول را به کاربران اینترنت می دهد . با مراجعه به وب سایت مرجع مجموعه می توانید بهترین ترانسفورماتور های ایرانی را در اجناس اصل بخرید .

بیشتر بخوانید: تفاوت ترانس کم تلفات با ترانس نرمال چیست؟