بیمتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بیمتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

عناوین و سر فصل های این مطلب

بیمتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟ اگر شما نیز به دنبال پاسخ این پرسش هستید، در این مقاله با ما همراه شوید. بیمتال، رله حرارتی یا رله اضافه بار، یکی از تجهیزات الکتریکی است، که اغلب در وسایل برقی خانه های مسکونی، کارخانه ها و شرکت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

این وسیله از آسیب دیدن تجهیزات الکتریکی در اثر تغییرات ناگهانی جریان جلوگیری می کند. این وسیله به دلیل وظیفه محافظتی خود، کاربردهای بسیار گسترده ای دارد و در محیط های مختلف استفاده می شود‌.

در این مقاله با ما باشید تا پاسخ پرسش بیمتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟ برای شما روشن شود و با دیگر جنبه های این وسیله محافظتی آشنا گردید.

بیمتال چیست؟

در نخستین بخش از مقاله بیمتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟ شما را با بیمتال یا رله حرارتی آشنا می کنیم. بیمتال یکی از تجهیزات الکتریکی است، که از موتورها و مدارها در مقابل خطرات ناشی از اضافه بار و تغییرات ناگهانی جریان، محافظت می کند.

این ابزار معمولاً همراه با کنتاکتور استفاده می شود. عملکرد اصلی بیمتال این است، که به لطف انبساط حرارتی میله های فلزی، کنتاکت ها را به طور خودکار خاموش می کند.

با بهره گیری از بیمتال، محیط ایمنی را برای تجهیزات الکتریکی خود فراهم می کنید و نگرانی بابت داغ شدن بیش از حد موتور و خسارات ناشی از آن نخواهید داشت.

با استفاده از این وسیله، ماشین آلات و تجهیزات برقی بادوام تر و پایدارتر عمل می کنند و خطر آسیب رسیدن به آنها در هنگام استفاده به حداقل می رسد. رله حرارتی یا بی متال در انواع تجهیزات برقی خانگی و صنعتی مانند کولر گازی، پمپ آب و … تعبیه می گردند.

مقاله پیشنهادی:  تعریف جریان ، مقاومت و ولتاژ

نکته ای که در ادامه این بحث باید خاطر نشان کرد، این است که رله حرارتی فقط حالت تماس را تغییر می دهد، اما منبع تغذیه را به طور خودکار قطع نمی کند. بنابراین، باید با یک دستگاه سوئیچینگ ترکیب شود.

حال که با بیمتال آشنا شدید، در ادامه مقاله بیمتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟ با ما همراه گردید، تا با کاربرد این ابزار الکتریکی، ساختار و دیگر جنبه های آن آشنا شوید.

 ویژگی های بیمتال

در این بخش از مقاله بیمتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟ شما را با ویژگی های این ابزار الکتریکی آشنا می کنیم. رله حرارتی به دلیل ساختار ویژه خود ویژگی های متفاوتی از دیگر ابزار حفاظتی دارد.

این دستگاه بر اساس مکانیزم انبساط حرارتی خود، برای واکنش به مدت زمان معینی نیاز دارد و مانند سوئیچینگ ها عملکرد سریعی ندارد. با توجه به این ویژگی بیمتال فقط برای محافظت در برابر اضافه بار استفاده می شود و برای حفاظت از اتصال کوتاه تاثیری ندارد.

این دستگاه با ولتاژ 500 ولت متناوب و فرکانس 50 هرتز کار می کند. رله حرارتی یا بیمتال دارای دامنه رنج های زیادی از چند صد میلی آمپر تا چند صد آمپر می باشد.

در ادامه این مبحث از مقاله بیمتال چیست و چه کاربردهایی دارد، باید افزود که بیمتال دارای دو کلید در دو حالت ON و OFF می باشد. وضعیت این ابزار در این دو حالت به این بستگی دارد، که آیا جریان از رله حرارتی عبور می کند یا خیر. روی بیمتال ها سه نشانه NO، NC و COM نیز دیده می شود‌.

مقاله پیشنهادی:  فروش ترانس ایزوله

COM پایه مشترکی است، که در آن خط برق آماده به کار وصل می شود، همیشه به یکی از دو پایه باقی مانده متصل است. در مورد اینکه به کدام پایه وصل شده است، به وضعیت عملکرد بی متال بستگی دارد.

NC و NO دو پین تبدیل هستند، که NC معمولاً بسته است. هنگامی که بیمتال در حالت OFF باشد، پایه COM به این پایه متصل می شود.

NO اغلب به طور باز است، هنگامی که رله در حالت ON باشد (با جریان عبوری از سیم پیچ)، پایه COM به این پایه متصل می شود. حال که با ویژگی های این ابزار آشنا شدید، ادامه مقاله بیمتال چیست و چه کاربردهایی دارد، را مطالعه نمایید، تا با انواع و کاربرد آن هم آشنا شوید.

 ویژگی های بیمتال

انواع بیمتال

در این بخش از مقاله بیمتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟ شما را با انواع بیمتال آشنا می کنیم، سپس در مورد کاربردهای این ابزار محافظتی صحبت می کنیم. دستگاه های بیمتال از نظر طراحی بسیار متنوع هستند، بر اساس‌ معیارهای مختلفی به دسته های گوناگون تقسیم بندی می شوند. تقسیم بندی بیمتال بر اساس معیارهای گوناگون عبارت است از؛

·         بر اساس ساختار

بیمتال ها بر اساس ساختار خود به دو نوع باز و رله نوع بسته دسته بندی می گردند.

·         بر اساس کنترل

رله ها بر اساس این معیار به سه گروه رله دستی، رله اتوماتیک و رله دستی_اتوماتیک دسته بندی می گردند.‌

·         بر اساس شرایط استفاده

بیمتال از این جنبه به بیمتال تک قطبی و بیمتال دو قطبی تقسیم بندی می گردد.

بیشتر بخوانید: ترانس سفارشی

کاربرد بیمتال چیست؟

حال که با بیمتال، انواع و ویژگی های آن آشنا شدید، در این بخش از مقاله بیمتال چیست و چه کاربردهایی دارد، در مورد کاربرد این وسیله محافظتی صحبت می کنیم.

مقاله پیشنهادی:  حفاظت از سیستم قدرت چیست و عملکرد و اجزاء آن چگونه است؟

همانطور که تا به اینجای مقاله متوجه شدید، این ابزار از وسایل برقی در زمان تغییر ناگهانی دما جریان الکتریکی محافظت می کند. هنگامی که جریان بیش از حد بارگذاری می شود، مقدار زیادی گرما ایجاد می گردد، این گرما باعث گرم شدن صفحه فلزی رله می شود، که منجر به پدیده انبساط می شود.

در ساختار بیمتال، صفحه فلزی دوتایی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند؛ زیرا در کارآمدی دستگاه تاثیر بسیار زیادی دارد . این صفحه فلزی دوتایی از دو میله فلزی با شاخص های انبساط متفاوت ساخته شده است.

معمولاً میله های فلزی اول ضریب انبساط کمتری دارند و اغلب از فلز اینوار (36% Ni + 64% Fe) ساخته می شوند‌. میله فلزی دوم معمولاً از برنج یا فولاد کروم نیکل تولید می گردد؛ زیرا شاخص انبساط آن حدود 20 برابر بزرگتر از اینوار است.

بیمتال در انواع وسایل الکترونیکی خانگی و صنعتی مانند یخچال، پمپ آب، فر برقی، تلویزیون، کولر گازی و… برای محافظت از دستگاه در برابر نوسان های مختلف جریان برقی به کار گرفته می شود.‌

سخن پایانی

مقاله بیمتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟ توسط تیم مهندسی شرکت طاها ترانس نگاشته شده است. شرکت طاها ترانس از تولید کنندگان‌ معتبر انواع تجهیزات برقی مانند ییمتال، فیوز، ترانسفورماتور، کلید محافظ جان و … می باشد.‌

مهندسین این شرکت علاوه‌ بر تولید تجهیزات برقی، برای آشنایی بیشتر شما با تمام جنبه های ترانسفورماتور، رله حرارتی، کلید محافظ جان و … مقالاتی بسیاری را در سایت طاها ترانس گردآوری نموده اند.