طراحی ترانس سوئیچینگ

طراحی ترانس سوئیچینگ

عناوین و سر فصل های این مطلب

طراحی ترانس سوئیچینگ از طریق مجموعه ی طاها ترانس متشکل از مجموعه ای از مهندسین با تجربه و متخصص صورت می گیرد . ترانس سوئیچینگ یک وسیله ی الکتریکی است که در صنعت کاربردهای فراوانی داشته و از منابع تغذیه الکتریکی به شمار می آید .

ما در این مقاله قصد بر آن داریم تا در مورد این وسیله ی الکتریکی و همچنین طراحی آن صحبت نماییم . برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی ترانس های سوئیچینگ و طراحی آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید .

انواع منابع تغذیه

اگر بخواهیم منابع تغذیه الکتریکی را به دو دسته تقسیم بندی نماییم ، می توانیم به منابع تغذیه سوئیچینگ و منابع تغذیه خطی اشاره نماییم . منابع تغذیه سوئیچینگ بیتشتر مورد استقبال مهندسین قرار می گیرند . در واقع با مطالبی که بیان خواهیم کرد اهمیت طراحی ترانس سوئیچینگ برای شما عزیزان مشخص می گردد .

در ذیل به شرح مختصری از انواع منابع تغذیه پرداخته ایم :

  • منبع تغذیه سوئیچینگ : در این نوع منابع ، منبع تغذیه با سرعت بالا و در عین حال فرکانس بالا ، قطع و وصل شده و شکل موج مورد نظر را می سازد . این نوع منابع از پر استفاده ترین منابع تغذیه به شمار می آیند .
  • منبع تغذیه خطی : در این نوع منابع ، با استفاده از ترانسفرمرها و از دست دادن انرژی و همچنین تولید گرما ، ولتاژ و جریان ورودی تنظیم شده و خروجی مورد نظر تولید می شود .

تفاوت این دو منبع تغذیه در این می باشد که در منبع تغذیه خطی ، جریان به صورت خطی کنترل شده اما در مقابل ، در منابع تغذیه سوئیچینگ با قطع و وصل شدن ، میزان جریان ، کنترل می شود .

همچنین از دیگر تفاوت های این دو منبع تغذیه می توان به این مورد اشاره نمود که در منبع تغذیه سوئیچینگ می توان با استفاده از PWM خروجی های متفاوتی در یک مدار نیز داشت .

مقاله پیشنهادی:  ترانسفورماتور نوع خشک چیست ؟

همچنین در صورت دلخواه آن را تا میزان معینی که از ویژگی های سیستم می باشد ، تغییر داد اما در مقابل در منابع تغذیه خطی ، ورودی و خروجی نسبتا ثابت می باشد .

با توجه به مطالب ذکر شده ، به اهمیت منابع تغذیه سوئیچینگ و همچنین کنترل بالای آن ها پی بردیم . بنابراین ما در این جا به نحوه ی طراحی ترانس سوئیچینگ به صورت جامع خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید .

طراحی ترانس سوئیچینگ

نحوه ی طراحی ترانس سوئیچینگ

از آن جایی که ترانس سوئیچنگ شامل تجهیزات متعددی می باشد می بایست نسبت به هر کدام ، جهت طراحی ترانس سوئیچینگ شناخت پیدا نمود . از همین رو طراحی این نوع ترانس ها شامل مراحل مختلفی می باشد که به شرح ذیل می باشد :

  • جنس هسته : جنس هسته باید به گونه ای انتخاب گردد که میزان از دست رفتن فرکانس کاری این نوع منبع تغذیه ، کمترین مقدار خود را داشته باشد . معمولا در طراحی ها از آلیاژ فریت استفاده می شود .

لازم به ذکر است تولید کنندگان هسته ، هنگام طراحی ترانس سوئیچینگ ، کاتالوگ هایی را به طراحان می دهند که در آن ویژگی ها و مشخصات هسته های مختلف وجود دارد .

گفتنی است پس از انتخاب هسته ، چگالی شار اشباع هسته و سپس ماکزیمم چگالی شار به دست می آید .

  • شکل هندسی هسته : شکل هندسی هسته متناسب با نیازهای منبع تغذیه طراحی می شود .

به عنوان مثال ، می توانیم در مورد هسته هایPot  بگوییم که عواملی موجب افزایش دما در سیم پیچ های درون هسته آن ها می شود .

طراح می بایست از طریق تغییر شکل هندسی هسته ، راه هایی را جهت عبور جریان هوا به وجود آورد . در این صورت دما در سیم پیچ ها به طور چشم گیری کاهش پیدا خواهد کرد .

  • اندازه هسته : طراح می بایست اندازه ی هسته را به گونه ای تعیین نماید که کاملا بهینه سازی صورت گیرد . گفتنی است از عواملی که در طراحی ترانس سوئیچینگ و ساخت آن موثرند می توان به نوع منبع تغذیه و همچنین ایمنی های لازم اشاره نمود .
مقاله پیشنهادی:  جریان هجومی چیست؟

هر چه الزمات بیشتر باشند موجب افزایش اندازه ی ترانس به علت قرار گیری نوارهای عایق در میان سیم پیچ ها می باشد .

  • تعیین جریان متوسط سیم پیچ ها : برخی از آن ها به طور معمول میان 400 تا 1000 میلز دایره ای در آمپر می باشند . همچنین گفتنی است مقدار گرمای تولیدی نیز از این لحاظ در سیم پیچ ها معین می گردد . لازم به ذکر است جریان متوسط سیم پیچ اولیه در بدترین شرایط توسط رابطه ی ریاضی معینی به دست می آید .
  • سطح مقطع سیم مربوط به سیم پیچ اولیه : سطح مقطع سیم مربوط به سیم پیچ اولیه نیز از طریق رابطه ای ریاضی و مطابق با اطلاعات مشخصی به دست می آید .
  • در صورت وجود ترانس های دو سیم پیچه یا چند سیم پیچ ثانویه : رابطه ی ریاضی مشخصی جهت این نوع ترانس ها وجود دارد .
  • تعداد دور سیم پیچ های ترانسفورمر : پس از انتخاب هسته می بایست تعداد دور سیم پیچ های ترانس را انتخاب نمود .

گفتنی است به هنگام تعیین تعداد دور سیم پیچ ثانویه برای بالاترین توان ثانویه چند مورد می بایست در نظر گرفته شود ، که می توان به توجه به افت ولتاژ مستقیم دیود و بیشترین عرض پالس حلقه ی کنترلی اشاره نمود .

از نکات حائز اهمیت در هنگام طراحی ترانس سوئیچینگ این است که اعداد به دست آمده با همان میزان اعشار استفاده شود و به هیچ عنوان رند نشوند .

  • سیم پیچ ثانویه ترانسفورمر : پس از تعیین موارد بالا ، طراح می بایست جهت تولید ولتاژ مناسب خروجی در راستای اهدافی مشخص، نحوه ی چیدمان سیم پیچ ثانویه ترانسفورمر را طراحی نماید .
  • کاغذ بندی ترانسفورمر : می بایست پنجره ی اشغالی توسط سیم پیچ ها چک شود .
  • و ... .
مقاله پیشنهادی:  سیم کشی تابلو برق

خرید طراحی ترانس سوئیچینگ

شرکت تولیدی طاها ترانس در راستای تولید انواع ترانسفورماتورها و برآورده کردن بخشی از نیازمندی های صنعت برق و الکترونیک کشور مشغول به فعالیت می باشد .

این مجموعه ، شامل تیمی متخصص و ماهر بوده و در راستای تولید تجهیزات ، از بهترین و با کیفیت ترین سیستم های اتوماتیک سیم پیچی استفاده می نماید.

یکی از کارهای این مجموعه، طراحی ترانس سوئیچینگ می باشد. شما خریداران محترم می توانید از طریق همین وب سایت سفارش مورد نظر خود را ثبت نمایید.

جهت پاسخ به هر گونه پرسش در این زمینه ، شما عزیزان می توانید از طریق راه های ارتباطی درج شده در این وب سایت با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. مجموعه ی طاها ترانس همواره در تلاش بوده تا رضایت مشتریان عزیز را کسب نماید.

طراحی ترانس سوئیچینگ

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی انواع منابع تغذیه و توضیحات مرتبط با آن ها و همچنین طراحی ترانس سوئیچینگ به صورت کلی پرداختیم . باید بیان کرد که طراحی این نوع ترانس ها باید توسط گروهی مهندسی و فنی صورت گیرد .

طاها ترانس متشکل از گروهی مهندسی و مجرب این افتخار را دارد که می تواند تمامی نیازهای شما را دراین زمینه برآورده سازد . جهت ثبت سفارش و همچنین پاسخ به سوالات و رفع ابهامات خود در این زمینه می توانید از طریق همین وب سایت اقدام نمایید .

مقالات پیشنهادی

ترانس اتو

ترانس قدرت