چه چیزی باعث انفجار و سوختگی ترانسفورماتور می شود؟

چه چیزی باعث انفجار و سوختگی ترانسفورماتور می شود؟

عناوین و سر فصل های این مطلب

انفجار و سوختگی ترانسفورماتور، از بدترین مشکلات سیستم های الکتریکی است، که ضرر های بسیاری برای مجمعه به بار می آورد. وظیفه این دستگاه تامین و کنترل ولتاژ جریان در سطحی قابل قبول است.

در صورتی که این دستگاه بر اثر عوامل ساختاری یا مشکلات جریان منفجر شود، تمامی سیستم های موجود در شبکه آسیب می بیند. پس از انفجار دستگاه به دنبال علل بروز این اتفاق نباشید، بلکه از قبل اقداماتی برای نظارت بر عملکرد ترانسفورماتور در پیش بگیرید.

در ادامه درباره علل انفجار ترانسفورماتور ها صحبت می کنیم، با ما همراه شوید.

 

علل انفجار و سوختگی ترانسفورماتور ها

انفجار و سوختگی ترانسفورماتور ها به دلایل مختلفی رخ می دهد. این مشکل، آسیب های سختی به شبکه جریان وارد می کند. برای پایداری در سیستم های الکتریکی بایستی سلامت این دستگاه را الویت اصلی خود قرار دهید.

این سیستم نیرومند در تنظیم و کنترل شبکه های الکتریکی موثر است. عوامل خارجی و ساختاری به مکانیسم آن اسیب می زند. انفجار و سوختگی از بدترین اتفاق هایی است، که می تواند برای یک سیستم الکتریکی به وجود آید.

این دو مشکل علاوه بر ایجاد اختلال در توزیع انرژی الکتریکی باعث از کار افتادگی بسیاری از دستگاه های الکترونیکی می شوند. در زیر علل اصلی انفجار و سوختگی ترانسفورماتور را شرح می دهیم؛

  1. نامناسب بودن ولتاژ ورودی: نامناسب بودن ولتاژ ورودی یکی از علل اصلی انفجار ترانسفورماتور ها است. اگر ولتاژ ورودی بیش از حد مجاز بالا رود، جریان بالای سیستم منجر به انفجار ان می شود.
  2. خرابی عایق ‌ها: خرابی عایق ‌های داخلی دستگاه نیز در انفجار و سوختگی آن نقش دارد. این خرابی به دلیل فرسودگی، خشک شدن، ترک خوردگی یا ناپایداری عایق ‌ها رخ دهد و جریان الکتریکی را بدون کنترل عبور خواهد داد.
  3. عیوب ساختاری: عیوب در ساختار و طراحی ترانسفورماتور یکی از علل انفجار اینم ماشین است. استفاده از مواد نامناسب در ساخت ترانسفورماتور، عدم توزیع مناسب جریان در بخش ‌های مختلف دستگاه و نقص در اتصالات و کانکتور ها ممکن باعث ایجاد مشکلات و انفجار می شود.
  4. حمل و نقل نامناسب: نقل و انتقال ترانسفورماتور ها نیز یک عامل مهم در ایجاد مشکلات و انفجار آن ها است. در حین حمل و نقل، تکان‌ ها و لرزش ‌ها به خرابی و شکستگی قطعات داخلی ترانسفورماتور منجر می گردد و در نتیجه به انفجار یا سوختگی آن خاتمه می یابد.
  5. عدم نگهداری و تعمیرات مناسب: عدم نگهداری و تعمیرات منظم و مناسب تجهیز در انفجار و سوختگی ترانسفورماتور موثر است. تجمع گرد و خاک در بخش ‌های داخلی ماشین، عدم تعویض عایق‌ های فرسوده، عدم بررسی و تست منظم تجهیزات الکتریکی و نقص در سیستم خنک‌ کننده از جمله مشکلاتی هستند، که به شکل گیری این مشکل کمک می کنند.
مقاله پیشنهادی:  ترانس کاهنده مصرف برق

برای جلوگیری از بوز حوادث ناگوار در مجموعه لازم است، که استاندارد ها و دستورالعمل‌ های فنی مرتبط با تعمیر و نگهداری از ترانس رعایت شود.

 

علل انفجار و سوختگی ترانسفورماتور ها

در صورت منفجر شدن ترانسفورماتور چه باید کرد؟

انفجار و سوختگی ترانسفورماتور، آتش سوزی و خطرات جانی بسیاری در مجموعه به دنبال دارد. در صورتی که ترانس موجود در خط تولید منفجر شود، شما باید به شدت احتیاط کنید و به سرعت به پلیس و آتش نشانی گزارش دهید.

در حین منتظر ماندن برای ورود پلیس و آتش نشانی، باید از نزدیکی به منطقه انفجار اجتناب کرده و به محلی امن بروید. در صورتی که در داخل ساختمان هستید، باید فوراً به نقاط امن پناه ببرید.

اگر شما یا کادر تولید در صورت انفجار و سوختگی ترانسفورماتور آسیب دیده ‌اید، فوراً به نزدیک ترین بیمارستان بروید. مشکلات تنفسی پس از این حادثه بسیار خطرناک است. بنابراین وضعیت جسمانی خود را برای پزشک بازگو کنید.

یک ترانسفورماتور منفجر شده همچون بمبی ساعتی است، که تمامی ابزار آلات موجود در مسیر خود را نابود می کند. به هیچ وجه پس از حادثه، در منطقه انفجار نمانید، چراکه باعث سوختگی دیگر ابزار آلات الکتریکی می شود.

مقاله پیشنهادی: ترانس افزاینده

انفجار و سوختگی ترانسفورماتور چه پیامد هایی به دنبال دارد؟

انفجار و سوختگی ترانسفورماتور، پیامد های جدی و گسترده ‌ای به دنبال دارد. ترانسفورماتور در ورودی جریان نصب می شود. در صورتی که به علت مشکلات ساختاری و عوامل خارجی منفجر شود، عملکرد شبکه فرو می پاشد.

انفجار و سوختگی ، ضربه سختی به مجموعه وارد می کند. به طوری که پس از این حادثه امکان را اندازی واحد، غیر ممکن است. در زیر به برخی از پیامد های این مشکل اشاره می کنیم؛

  • خطر حریق: انفجار ترانسفورماتور منجر به شروع یک حریق شدید می شود. همچنان که ترانسفورماتور می سوزد، روغن و قطعات الکتریکی موجود در آن در تماس با هوا و سایر محیط‌ ها آتش می‌ گیرد.
  • قطع برق: انفجار و سوختگی ترانسفورماتور معمولاً منجر به قطع برق در نقاط مختلف شبکه می ‌شود. این دستگاه عموماً در نقاط استراتژیک شبکه قرار دارد و در صورت خرابی آن، انتقال برق به مناطق دیگر متوقف می گردد.
  • خسارت به تجهیزات الکتریکی: بروز این حادثه در مجموعه ها به صدمه دیدن تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی متصل به شبکه برق منجر می شود. با فراگیر شدن امواج الکتریکی و نشت جریان برق، دستگاه ‌های الکتریکی در نزدیکی منطقه انفجار، از بین می روند.
  • خطر برای افراد: سوختگی ترانسفورماتور برای افراد حاضر در نزدیکی منطقه انفجار، خطرناک می باشد. در چنین وضعیتی قطعات شکسته ترانس به سوی افراد حاضر پرت می شود. همچنین، در صورتی که حریق رخ دهد، دود، حرارت و گاز های سمی افراد را تهدید می کنند.
مقاله پیشنهادی:  لوازم جانبی کلید هوایی و کاربرد آن ها

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انفجار و سوختگی ترانسفورماتور

جلوگیری از انفجار و سوختگی ترانسفورماتور با اقدامات پیشگیرانه مناسب ممکن است. همانطور که در مطالب پیش اشاره شد، این حادثه تلفات جانی و مالی بسیاری برای مجموعه به دنبال دارد. برخی از این اقدامات عبارتند از؛

  1. نگهداری و تعمیر منظم: با نگهداری و تعمیر منظم، جلوی انفجار و سوختگی ترانسفورماتور را بگیرید. این شامل؛ تست، تعویض قطعات خراب، روغن گریزی و تعویض روغن، تعمیر و نگهداری سیستم خنک کننده و… است.
  2. نصب سیستم های حفاظتی: نصب سیستم‌ های حفاظتی مانند؛ سیستم خودکار قطع برق، سیستم حفاظت از جریان اضافی و سیستم حفاظت از جریانات کوتاه از خطرات احتمالی جلوگیری می کند.
  3. مناسب سازی محیط: ترانسفورماتور هایی که در محیط‌ های خطرناک قرار دارند مانند؛ مناطق خشک، بارانی، یخبندان، جنگل و… باید مناسب سازی با محیط بر روی آن ها انجام شود. برای مثال، نصب تجهیزات جانبی مانند؛ سیستم خنک کننده، پوشش های ضد آب و… از خطرات احتمالی جلوگیری می کند.
  4. نصب دستگاه‌ های حفاظتی: نصب دستگاه ‌های حفاظتی مانند؛ ترموستات، حسگر های دود و دستگاه ‌های خاموش کننده حریق، خطرات احتمالی در شبکه را به حداقل می رساند.
  5. آموزش و آگاهی عمومی: پیشگیری از انفجار و سوختگی ترانسفورماتور نیاز به آموزش و آگاهی عمومی دارد. افراد باید آموزش ببینند، تا در صورت مشاهده علائمی از خرابی ترانسفورماتور نظیر؛ بوی سوختگی و صدای اضافی چه کاری انجام دهند و به چه شماره ‌های اورژانس گزارش دهند.
  6. نصب دستگاه‌ های ایمنی: نصب دستگاه ‌های ایمنی همچون؛ دکل ‌های حفاظتی، پوشش‌ های فلزی و… ایمنی و سلامت دستگاه را حفظ می کند.
مقاله پیشنهادی:  کاربرد ترانسفورماتور

۷. و…

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انفجار و سوختگی ترانسفورماتور

 

سخن پایانی

انفجار و سوختگی ترانسفورماتور را جدی بگیرید. این دو مشکل، آسیب های بدی به مجموعه وارد می کند. با بهره برداری از اقدامات پیشگیرانه بر سطح ایمنی سیستم شبکه بیفزایید.

طاها ترانس یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان و عرضه کنندگان این محصول در کشور است. این شرکت محصولات خود را به صورت اینترنتی نیز در اختیار مردم قرار می دهد. با مراجعه به وب سایت ما، چگونگی محافظت از ترانس را در برابر عوامل محیطی و جریانات نامناسب بیاموزید.