راهنمای تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور های روغنی

تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور های روغنی

عناوین و سر فصل های این مطلب

تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور های روغنی راحت نیست . این محصول صنعتی با تکیه بر مواد روغنی ، موقعیتی برای کنترل و تنظیم جریانات الکتریکی ایجاد می کنند .

تعمیر و نگهداری بیشترین نقش را بر عملکرد سیستم دارند . بایستی به طور مداوم در زمان های مختلفی از سال ، تجهیز مورد سرویس و نگهداری قرار گیرد . این امر قدرت و سرعت برای دستگاه شما به همراه می آورد .

در ادامه مبحث درباره شرایط تعمیر و نگهداری از این محصول صحبت می کنیم ، با ما همراه شوید .

بیشتر بخوانید: ترانس ایزوله

تعمیر ترانسفورماتور روغنی

باید گفت تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور های روغنی بر عمر مصرف دستگاه می افزاید . تعمیر ترانسفورماتور روغنی راحت نیست . این امر نیازمند به دانش و مهارت است . اگر شخص تعمیرکار در شناسایی مشکل سیستم ناتوان باشد ، باعث بدتر شدن وضعیت محصول می شود .

اگر تا حدودی با ساز و کار ترانسفورماتور ها آشنا هستید ، می توانید مسئولیت تعمیر آن را برعهده بگیرید . در ذیل چگونگی تعمیر ترانسفورماتور ها را شرح می دهیم ، توجه داشته باشید .

  • تعویض روغن :

با گذر زمان روغن ترانسفورماتور به دلیل شرایط کاری سخت و وجود آلودگی خراب می شود . جهت حفظ عملکرد دستگاه بایستی به تعویض روغن آن بپردازید . این عملیات شامل تخلیه کامل روغن قبلی و جایگزینی آن با متریالی جدید است .

  • بررسی رله‌ ها و سیستم های حفاظتی : رله ‌ها و سیستم‌ های حفاظتی ترانسفورماتور مسئول ایمنی و عملکرد صحیح آن هستند . در هنگام تعمیر ، باید رله‌ ها و سیستم های حفاظتی نیز بررسی گردد ، تا از عملکرد آن ها مطمئن شوید .
  • بررسی عایق‌ ها :‌ عایق ‌ها در ترانسفورماتور نقش بسیار مهمی ایفا می کنند . در صورت خراب شدن یا آسیب دیدن عایق ‌ها ، عملکرد سیستم مختل می شود . به هنگام تعمیر دستگاه ، حتما عایق های داخلی و خارجی را نیز بررسی کنید .
  • بررسی و تعویض تجهیزات خراب یا فرسوده : در طول عمر کاری ترانسفورماتور ، برخی از تجهیزات آسیب می بینند . در صورت لزوم به تعویض قطعات بپردازید .
  • آزمایش ‌و تست دستگاه : برای اطمینان از عملکرد صحیح ترانسفورماتور پس از تعمیر حتما با کمک از آزمایش های کیفی ، بازدهی سیستم را بسنجید .

تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور های روغنی تنها در موارد فوق خلاصه نمی شود . در قسمت فوق ما تنها بخش کوچکی از این فرآیند را برای شما بازگو کرده ایم .

علل خرابی ترانسفورماتور روغنی

تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور های روغنی در بهبود عملکرد دستگاه‌ موثر است . اگر به دنبال حذف دائم خرابی های سیستم هستید ، در ابتدا باید با ضعف های دستگاه آشنا شوید .

این دستگاه قدرتمند شامل تکنولوژی های نبوغ جهانی است ، اما این دلیلی بر شکست ناپذیر بودن آن نیست . این دستگاه همانند هر سیستم دیگری در مواجه با عوامل تخریبگر ، آسیب می بیند .

با دوری از عوامل اسیب زا و تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور های روغنی می توانید بر قدرت و عملکرد این دستگاه بیفزایید . خرابی ترانسفورماتور روغنی به علت چندین عامل رخ می دهد .

وجود آلودگی در روغن ها ، افت ولتاژ ، بار اضافی ، حملات سخت الکتریکی ، وجود عیوب در ساختار دستگاه و … از جمله پارامتر هایی هستند ، که به ساختار دستگاه آسیب می زند .

در حین مراقبت از ترانسفورماتور چه باید کرد ؟

تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور های روغنی ، امری ضروری برای حفظ راندمان پایه دستگاه است . حین مراقبت از ترانسفورماتور روغنی ، برخی اقدامات و نکات کلیدی باید مورد توجه قرار گیرد .

فرآیند های مختلفی در حفظ و نگهداری از عملکرد ترانسفورماتور ها به شخص کمک می کند . اگر در طول فعالیت دستگاه نسبت به انجام این امور کوشا باشید ، می توانید تا سالیانی طولانی از عملکرد ترانسفورماتور در مجموعه بهره ببرید .

انجام بازرسی منظم و دوره‌ ای بر ترانسفورماتور روغنی بسیار مهم است . این بازرسی شامل بررسی روغن ، رله‌ ها ، سیستم های حفاظتی ، عایق ‌ها و سایر تجهیزات مرتبط با ترانس می باشد .

با بهره گیری از تست رله و خلاء می توانید عملکرد سیستم را ارزیابی کنید . این فعالیت ‌ها به منظور تشخیص زود هنگام مشکلات و تضمین عملکرد صحیح ترانسفورماتور انجام می شود .

تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور های روغنی به حل مشکلات کوچک و بزرگ سیستم کمک می کند . روغن یک عنصر حیاتی در ترانسفورماتور روغنی است . سطح روغن در داخل تانک نباید کمتر از حد مجاز باشد .‌ مرتباً در طول فعالیت دستگاه ، از روغن نمونه ‌برداری انجام دهید ، تا از بروز آلودگی به دیگر قسمت های سیستم جلوگیری شود ‌.

به نظافت و پاکسازی ترانسفورماتور و محیط اطراف آن توجه کنید . حذف هرگونه ذرات جامد ، گرد و غبار و روغن ریزی بر عمر مفید ترانسفورماتور می افزاید .

تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور های روغنی در کنترل جریانات الکتریکی حائز اهمیت است . برای جلوگیری از بروز آسیب در این دستگاه ، حتما افرادی را برای نظارت بر عملکرد آن ها استخدام کنید .

در حین مراقبت از ترانسفورماتور چه باید کرد ؟

آیا نگهداری و مراقبت بر عملکرد ترانسفورماتور ها تاثیر دارد ؟

تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور های روغنی به نفع مجموعه و شخص است . نگهداری صحیح بر کیفیت و عملکرد ترانسفورماتور ها تأثیر دارد . این محصول از اجزای حیاتی در سیستم های برقی به حساب می آید . عملکرد صحیح آنها برای انتقال و تبدیل انرژی الکتریکی بسیار مهم است .

نگهداری و مراقبت های منظم از ترانسفورماتور ها به صورت روزانه و دوره ای انجام می شود . در طی این دوره می ‌توان مشکلات را تشخیص داد و در صورت لزوم به تعمیر یا تعویض قطعات پرداخت . علاوه بر این ، تمیز کردن ترانسفورماتور و جلوگیری از انباشته شدن رسوبات در حفظ عملکرد بهینه آن موثر است .

تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور های روغنی تنها مختص شرایط بحرانی نیست . انجام فرآیند های مراقبتی در ساعات پر کار دستگاه بر ایمنی و قدرت ترانسفورماتور می افزاید .

در نگهداری و مراقبت از ترانسفورماتور روغنی چه نکاتی باید رعایت شود ؟

تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور های روغنی بر عملکرد و سرعت مجموعه نقش دارد . با بهره گیری از این فرآیند به مقدار قابل توجهی از مشکلات سیستم کاسته می شود . در مراقبت از ترانسفورماتور روغنی برخی نکات بسیاری باید رعایت گردد .

شاید در حین خرید ، افراد بیشتر به کیفیت دستگاه اهمیت دهند ، اما با نصب در مجموعه ، چگونگی مراقبت از آن مهم است . نباید نسبت به صدا ، عملکرد و سرعت ترانس بی اهمیت باشید .

مسئولیت مراقبت از دستگاه به سختی تعمیر آن نیست . حتی افرادی که سر رشته ای در حوزه صنعت ندارند ، می توانند این وظیفه را برعهده بگیرند . البته در این راه باید نکات راهنمای بسیاری را رعایت کنند .

به هیچ وجه در اطراف این سیستم به فاصله یک متری دستگاه مکانیکی یا الکترونیکی دیگری قرار ندهید . جریان هوا به تهویه هوای گرم ترانسفورماتور کمک می‌ کند .

روزانه با بهره گیری از ابزارآلات مناسب ، سطح روغن را بررسی کنید . کم شدن روغن منجر به ایجاد اختلال در تنظیم و کنترل جریانات الکتریکی می شود .

توجه به تعمیرات دوره ای سیستم ، تعویض روغن و پاکسازی دستگاه از دیگر نکاتی هستند ، که بایستی در طول تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور های روغنی به آن توجه کرد .

 

سخن پایانی

طاها ترانس از بزرگ ترین تولید کنندگان ترانسفورماتور در کشور می باشد ، که به عنوان آنلاین شاپ نیز پا به بازار مصرف گذاشته است . با مراجعه به وب سایت این شرکت می توانید با پرداخت هزینه معقولی ، محصول مد نظر خود سفارش دهید .

بیشتر بخوانید: تفاوت ترانس های روغنی با ترانس های خشک