تبدیل ترانس کاهنده به افزاینده

نحوه تبدیل ترانس کاهنده به افزاینده

عناوین و سر فصل های این مطلب

تبدیل ترانس کاهنده به افزاینده موضوع مورد بحث در این مقاله است ، در مقاله فوق به شما خواهیم گفت که چگونه با تعویض سیم پیچ اولیه و ثانویه ، یک ترانسفورماتور کاهنده را به ترانسفورماتور افزاینده تبدیل کنید .تعداد دور سیم پیچ اولیه در یک ترانس کاهنده بیشتر از تعداد دور سیم پیچ ثانویه است و با معکوس کردن تعداد دور سیم پیچ های اولیه و ثانویه ، به راحتی دستگاه تغییر کاربری می دهد و عملیات تبدیل ترانس کاهنده به افزاینده انجام می گیرد . برای آشنایی بیشتر با این موضوع تا انتهای مقاله با ما همراه شوید .

 

آشنایی با ترانس افزاینده و اصل کار

پیش از اینکه به بحث تبدیل ترانس کاهنده به افزاینده بپردازیم ، بهتر است با هر یک از ترانسفورماتورها و کارکرد آنها به طور جداگانه آشنا شوید . ترانسفورماتور افزاینده ترانسی است که ، برای بالا بردن ولتاژ به کار گرفته می شود . این ترانس عمدتا در نیروگاه های تولید و انتقال ولتاژ استفاده می شود .

این ترانس از دو قسمت اصلی به نام سیم پیچ و هسته تشکیل شده که ، هسته آن اغلب با متریالی که خاصیت نفوذ پذیری بالاتر از خلاء را دارد ، ساخته می شود ؛‌ علت استفاده از این متریال نیز کاهش تلفات با محدود کردن میدان مغناطیسی است .

هسته این ترانس بیشتر از جنس فریت یا فولاد کربنی است ، تا از تشکیل جریان گردابی ممانعت می کنند ؛ از این رو شار مغناطیسی به سادگی بواسطه هسته جریان پیدا می کند و ولتاژ را افزایش می دهد .

قسمت دیگراین ترانس سیم پیچ نام دارد که نقش اصلی را در فرآیند تبدیل ترانس کاهنده به افزاینده بر عهده دارند . جنس سیم پیچ ترانس افزاینده نیز از مس است ، که این متریال قابلیت حمل مقدار زیادی از جریان را دارد . سیم پیچ ها را برای بالا بردن ایمنی و مقاومت با عایق پوشش داده اند .

این ترانس از دو سیم پیچ اولیه و ثانویه تشکیل شده است ، که دور سیم پیچ اولیه کمتر ولی ضخامت سیم ها بیشتر است ؛ زیرا قرار است ولتاژ پایین را حمل و جریان بالا را منتقل کند . در طرف مقابل سیم پیچ ثانویه قرار دارد که از تعداد دور بیشتر و سیم های نازک تری تشکیل شده است . سیم پیج ثانویه ولتاژ مناسب و جریان کم را حمل می کند .‌

مسئله ای که در ارتباط با موضوع تبدیل ترانس کاهنده به افزاینده باید از آن آگاه باشید ، این است که در ترانس افزاینده با نسبت تعداد دورهای سیم‌پیچ ثانویه ، ولتاژ القایی نیز افزایش می یابد . در پایان این مبحث به این نتیجه می رسیم که ترانسفورماتور افزاینده برای تثبیت برق ، ولتاژ را افزایش و جریان را کاهش می دهد .

تبدیل ترانس کاهنده به افزاینده

آشنایی با ترانس کاهنده و اصل کار

یکی دیگر از مباحثی که برای درک تبدیل ترانس کاهنده به افزاینده باید با آن کاملا آشنا باشید ، چیستی و کارکرد ترانس کاهنده است . ترانس کاهنده یک دستگاه الکتریکی است که وظیفه کاهش ولتاژ را بر عهده دارد . این ترانسفورماتور بر عکس ترانسفورماتور افزاینده ، ولتاژ را از سیم پیچ اولیه به سیم پیچ ثانویه کاهش می دهد .

پیکر بندی این ترانس نیز همانند ترانس افزاینده می باشد و از دو سیم پیچ و یک هسته تشکیل شده است . هسته ترانس کاهنده نیز باید قابلیت فرو مغناطیسی داشته باشد ، تا با کاهش تلفات ، انرژی را منتقل کند .

سیم پیچ‌ اولیه در این ترانسفورماتور به منبع ولتاژ و سیم پیچ ثانویه به مقاومت بار وصل می گردد . سپس ولتاژی ورودی به سیم پیچ اولیه ، باعث شکل گیری شار مغناطیسی شده و نیروی محرکه الکتریکی را به سیم پیچ ثانویه القا می‌کند .‌

نکته ی مهمی که پیش از تبدیل ترانس کاهنده به افزاینده باید از آن آگاه شوید ، این است که بر عکس ترانس افزاینده ، در ترانس کاهنده تعداد دور سیم پیچ اولیه از تعداد دور سیم پیچ ثانویه بیشتر می باشد ‌.

این ترانسفورماتور نیز وظیفه تثبیت برق را بر عهده دارد ولی با این تفاوت که ، سطح ولتاژ را پایین آورده و جریان را در سیم پیچ ثانویه بالا می برد . این ترانس اغلب در خانه های شهری پیا سیستم های توزیع به کار گرفته می شود .

نحوه تبدیل ترانس کاهنده به افزاینده

در این بخش از مطلب با ما همراه شوید تا با روش ساده نحوه تبدیل ترانسفورماتور کاهش دهنده را به ترانسفورماتور افزایش دهنده توضیح دهیم .‌ یک راه ساده برای تبدیل ترانس کاهنده به افزاینده ، بر عکس کردن عملیات این ترانسفورماتور و تعداد دور سیم پیچ هاست .

همانگونه که در مطلب بالا متوجه شدید در ترانس کاهنده ، منبع ولتاژ به سیم پیچ اولیه و مقاومت بار به سیم پیچ ثانویه وصل می شود . برای تبدیل ترانسفورماتور کاهش دهنده به افزایش دهنده ، کافی است که منبع ولتاژ را به سیم پیج ثانویه و مقاومت بار را به سیم پیچ اولیه وصل کنیم . پس از انجام این عملیات دستگاه عملکرد یک ترانس افزاینده را ارائه و ولتاژ را افزایش می دهد .

با تعویض ورودی و خروجی این ترانسفورماتور ، کارکرد آن نیز به سادگی تغییر می کند و همانند یک ترانسفورماتور افزاینده ، ولتاژ را افزایش و جریان را برای تثبیت برق ، کاهش می دهد ‌.

البته پس از تبدیل ترانس کاهنده به افزاینده باید از این مسئله آگاه باشید که این ترانسفورماتور برای کاربردهای موقتی مفید است و ترجیحا برای استفاده های دائمی از یک ترانس افزاینده استاندارد استفاده کنید ، تا متحمل خسارت و صدمه ای نشوید .

نحوه تبدیل ترانس کاهنده به افزاینده

در پایان

مقاله تبدیل ترانس کاهنده به افزاینده توسط تیم مهندسی طاها ترانس نگاشته شده است ، تا علاقه مندان به این موضوع با روش های امن و مطمئن تبدیل ترانسفورماتور کاهنده به ترانسفورماتور افزاینده ، آشنا شوند .

شرکت طاها ترانس تولید کننده انواع ترانسفورماتور در مدل های مختلف است که این محصول را با کیفیت بسیار بالا و از مواد درجه یک تولید می کند و تمام محصولات خود را به صورت کلی و جزئی با قیمت تولید در فروشگاه آنلاین خود به فروش می رساند .

 

پرسش و پاسخ

1. ترانس کاهنده چیست؟

ترانس کاهنده یک نوع ترانسفورماتور است، که ولتاژ ورودی را کاهش می ‌دهد.

2. ترانس افزاینده چیست؟

ترانس افزاینده نیز یک نوع ترانسفورماتور است، که ولتاژ ورودی را افزایش می ‌دهد.

3. اهمیت استفاده از ترانس کاهنده به افزاینده در سیستم های الکتریکی را نام ببرید؟

استفاده از ترانس کاهنده به افزاینده علاوه تنظیم ولتاژ ورودی، امنیت سیستم را افزایش می دهد. همچنین بهره‌ وری انرژی را بهبود می بخشد.

4. چه تفاوت ‌هایی بین ترانس کاهنده و افزاینده وجود دارد؟

تفاوت اصلی بین ترانس کاهنده و افزاینده در تغییر ولتاژ ورودی است. ترانس کاهنده ولتاژ را کاهش می‌ دهد، در حالی که ترانس افزاینده، سطح ولتاژ و جریان را بالا می برد.

5. ترانس کاهنده به افزاینده چه تاثیری بر روی عملکرد تجهیزات الکتریکی دارد؟

استفاده از ترانس کاهنده به افزاینده به بهبود عملکرد تجهیزات الکتریکی، کاهش مصرف انرژی و افزایش عمر مفید آن‌ ها کمک می کند.

6. آیا ترانس کاهنده به افزاینده به صورت همزمان در یک سیستم الکتریکی استفاده می ‌شوند؟

بله، ترانس کاهنده و افزاینده به صورت همزمان در یک سیستم الکتریکی استفاده می ‌شوند، تا ولتاژ ورودی به سیستم را تنظیم کنند.

7. کاربرد ترانس کاهنده به افزاینده را نام ببرید؟

ترانس کاهنده به افزاینده در صنایع مختلف از جمله؛ صنایع الکترونیکی، خودروسازی و انرژی تجدیدپذیر استفاده می شود.

8. فاکتور های مهم در انتخاب ترانس کاهنده به افزاینده برای سیستم های خاص کدامند؟

عواملی نظیر؛ ولتاژ ورودی و خروجی، جریان، فرکانس و نیاز های خاص سیستم را در انتخاب ترانس کاهنده به افزاینده در نظر بگیرید.

9. چه تکنولوژی‌ هایی برای تولید ترانس کاهنده به افزاینده استفاده می ‌شود؟

سوییچینگ و مغناطیسی از مهم ترین تکنولوژی هایی هستند، که در ساخت این دستگاه به کار می رود.

10. استفاده از ترانس کاهنده به افزاینده چه تاثیری بر روی هزینه‌ های سیستم الکتریکی می گذارد؟

استفاده از ترانس کاهنده به افزاینده به کاهش هزینه ‌های ناشی از مصرف انرژی، حفاظت از تجهیزات و افزایش عمر مفید آن‌ ها کمک کند.

 

مقالات پیشنهادی

ترانس ایزوله

ترانس سه فاز