ترانس برق فشار قوی

ترانس برق فشار قوی

عناوین و سر فصل های این مطلب

بالا بودن میزان ولتاژ می‌تواند ضررهای فراوانی برای بعضی تاسیسات داشته باشد برای به حداقل رساندن میزان این ضررها باید از تجهیزاتی استفاده کرد.  از جمله انواع این ترانس ها می توان به ترانس برق فشار قوی اشاره نمود که در موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. طاها ترانس سال‌ها تجربه در زمینه فروش ترانسفورماتورهای برق فشار قوی دارد. بر همین اساس این مطلب را برای شما ایجاد کرده است تا با مطالعه آن بتوانید انتخابی مناسب داشته باشید پس تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی ترانسفورماتور برق فشار قوی

ترانس برق فشار قوی نوعی ترانسفورماتور است که عمدتاً برای انتقال انرژی الکتریکی بین مدار توزیع اصلی و ژنراتور استفاده می‌شود. این نوع ترانسفورماتور نقش اتصال پله به پایین و پله بالا را در شبکه توزیع ایفا می‌کند. ترانسفورماتورهای فشار قوی عموماً ترانسفورماتورهای روغنی هستند که عمر مفید بیشتری نسبت به ترانسفورماتورهای معمولی دارند و می‌توان آن‌ها را 30 سال یا بیشتر مورد استفاده قرار داد.

ویژگی های ترانس برق فشار قوی

ترانس برق فشار قوی ترانسفورماتورهایی هستند که در سطوح ولتاژ بالا کار می‌کنند. انتقال جریان در سطوح ولتاژ بالا نه تنها می‌تواند بازده انتقال را بهبود بخشد بلکه در زمان و هزینه نیز صرفه‌جویی می‌کند. همچنین می‌تواند از کابل های سبک‌تر و نازک‌تر برای کاهش هزینه ساخت سیم استفاده کند. در محدوده ولتاژ بالا تحت استانداردهای مختلف تفاوت هایی وجود دارد. به طور کلی، محدوده ولتاژ بالا 115-230 کیلو ولت است. البته حداکثر ولتاژ انتقال مورد استفاده در کشورهای مختلف ممکن است که با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

ترانسفورماتور برق فشار قوی چگونه کار می کند؟

ترانسفورماتور برق فشار قوی چگونه کار می کند؟

عملکرد ترانسفورماتور ولتاژ بالا بر اساس اصل القای الکترومغناطیسی است. سیم پیچ اولیه و سیم پیچ ثانویه به دور هسته آهنی که حلقه بسته را تشکیل می‌دهد پیچیده می‌شود. هنگامی که سیم پیچ اولیه با ولتاژ AC اعمال می‌شود، شار مغناطیسی متناوب در هسته آهنی ایجاد می‌شود. شار مغناطیسی متناوب در سیم‌پیچ‌های اولیه و ثانویه نیروی محرکه الکتریکی القا می‌کند، زیرا پیچ‌های سیم‌پیچ اولیه و ثانویه متفاوت است.  بنابراین، مقدار نیروی الکتروموتور القایی در دو طرف اولیه و ثانویه متفاوت است، بنابراین هدف از تبدیل ولتاژ محقق می‌شود. هر چه سیم پیچ بیشتر بچرخد ولتاژ خروجی بیشتر می‌شود بنابراین حجم ترانس برق فشار قوی بیشتر است.

مقاله پیشنهادی:  کلید مینیاتوری؛ ساختار داخلی و انواع کلید مینیاتوری

محصول پیشنهادی: کابل کواکسیال

تفاوت بین ولتاژ پایین، بالا چیست؟

تقسیم بندی ولتاژ بالا، ولتاژ پایین و ولتاژ متوسط ​​نیز در استانداردهای مختلف تفاوت‌های جزئی دارد. به‌طور کلی، انواع ترانسفورماتور بر اساس درجه ولتاژ تقسیم می‌شوند.

  • ولتاژ پایین

به‌طورکلی، ولتاژ زیر 1000 ولت را معمولاً برق فشار ضعیف می‌نامند، برق ولتاژ پایین اغلب در سیستم‌های توزیع برق خانگی استفاده می‌شود. عملکرد لوازم خانگی و منبع تغذیه روشنایی به برق ولتاژ پایین متکی است. الکتریسیته ولتاژ پایین را جریان مستقیم نیز می‌نامند زیرا به صورت جریان مستقیم از خط عبور می‌کند و فقط در یک جهت جریان دارد و میدان الکترومغناطیسی در اطراف سیم وجود ندارد. وسایل کم ولتاژ زیادی در خانه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به تلویزیون، توستر، تلفن همراه، رایانه لوحی، استریو بلوتوث، چراغ قوه، جاروبرقی و آشکارساز دود اشاره کرد.در ادامه به بررسی ترانس برق فشار قوی خواهیم پرداخت.

  • ولتاژ بالا

به‌طورکلی به ولتاژ بالاتر از 35 کیلو ولت و کمتر از 230 کیلو ولت ولتاژ بالا گفته می‌شود. برق فشار قوی و برق فشار ضعیف به روش های مختلفی تولید می شوند. می توان گفت برق با ولتاژ بالا توسط ژنراتورهایی که به سرعت در حال چرخش هستند تولید می‌شود. برق فشار قوی اغلب برای مصارف صنعتی و نه مسکونی استفاده می‌شود. برق ولتاژ بالا جریان متناوب است مانند جریان مستقیم در یک جهت حرکت نمی‌کند بلکه به سمت جلو و عقب نوسان می‌کند. بنابراین، از آنجایی که جریان الکترون AC همیشه به سمت جلو و عقب در نوسان است، AC می‌تواند میدان‌های الکترومغناطیسی در اطراف خود ایجاد کند.

  • ولتاژ متوسط

ولتاژ بین ولتاژ بالا و ولتاژ پایین را ولتاژ متوسط می‌گویند که به طور کلی به ولتاژ 1000v-35kv اطلاق می‌شود. ترانسفورماتورهای ولتاژ متوسط اغلب در کارخانه‌ها و کارگاه‌های ساختمانی استفاده می‌شوند که می‌توانند بیشتر نیاز برق را برآورده کنند.

مقاله پیشنهادی:  پست هوایی و مقایسه آن با پست زمینی

کاربردهای رایج ترانسفورماتور توزیع ولتاژ بالا چیست؟

ترانسفورماتور توزیع ولتاژ بالا  قدرت خود را از یک توان ولتاژ بالا به یک برق ولتاژ پایین تغییر می‌دهد. این امر عمدتا سبب می‌شود که ترانس قدرت  در املاک مسکونی و تجاری استفاده شود. این ترانسفورماتورها سیم پیچ‌های اولیه و ثانویه را جدا می‌کنند. این ویژگی نیز منجر شده در جایی که دسترسی به برق مشکل است مورد استفاده قرار بگیرند.

تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور فشار قوی

اگر شما ترانس برق فشار قوی را خریداری کرده باشید حتما نیاز است که نکاتی را در مورد تعمیر و نگهداری از آن‌ها بدانید. این نکات به شما کمک خواهند کرد که از این محصولات بهتر نگهداری کنید و بتوانید سال‌های زیادی از آن‌ها بهره ببرید.

  • پوشش بیرونی ترانسفورماتور ولتاژ بالا می‌تواند در برابر آسیب‌های محیط خارجی مانند خوردگی باد شدید، باران، تگرگ و برف و همچنین خوردگی آلاینده ها و رسوبات مختلف مقاومت کند.
  • ترانسفورماتور ولتاژ بالا باید به طور منظم توسط متخصصان تمیز و نگهداری شود تا از خرابی جلوگیری شود و بر استفاده عادی تأثیر بگذارد.
  • لوله رادیاتور ترانس برق فشار قوی به‌راحتی توسط عوامل خارجی آسیب می‌بیند، بنابراین باید به نگهداری و تعمیر لوله رادیاتور توجه زیادی شود.
  • اگر می‌خواهید داخل ترانسفورماتور فشار قوی را تمیز کنید، بهتر است از پرسنل نظافتچی حرفه‌ای کمک بگیرید. البته اگر کارمندان این تجربه را داشته باشند می‌توانند نظافت داخلی را نیز انجام دهند.
  • اگر ترانسفورماتور ولتاژ بالا فرسوده شده باشد، ممکن است لازم باشد برای مدتی متوقف شود. قبل از اینکه بتوان آن را به حالت اولیه با کارایی بالا بازگرداند الزامی است که نگهداری و تعمیر شود.

عوامل موثر بر هزینه ترانس برق فشار قوی چیست؟

عوامل زیادی بر قیمت ترانس فشار قوی تاثیر می‌گذارند که در این میان سیم مسی یا سیم آلومینیومی عامل مهمی برای تعیین قیمت ترانسفورماتور فشار قوی است. در اینجا برخی از عوامل موثر بر قیمت ترانسفورماتور آورده شده است.

  • سیم استاندارد، می‌توان از سیم مسی یا سیم آلومینیومی در ساخت این ترانس ها استفاده کرد. در مقایسه با سیم آلومینیومی، سیم مسی دارای رسانایی، ایمنی و عمر طولانی است. بنابراین، سیم مسی گرانتر از سیم آلومینیومی خواهد بود. به‌طورکلی، دو نوع ترانسفورماتور وجود دارد ترانسفورماتور سیم مسی و ترانسفورماتور سیم آلومینیومی. از نظر اقتصادی قیمت ترانسفورماتور سیم مسی گران‌تر است.
  • تولید، سیم عایق سیم پیچ کاری بسیار دقیق است که برای جلوگیری از آسیب نیاز به دقت زیادی دارد. سیم پیچ باید به صورت دستی ساخته شود تا از کیفیت ترانسفورماتور اطمینان حاصل شود.
  • نوار عایق، برای سیم پیچی ترانسفورماتور از نوار عایق استفاده می شود که برای تثبیت و عایق کاری می باشد.
  • قطر بزرگ، هرچه قطر سیم بزرگتر باشد، هزینه ترانس بالاتر است البته این ویژگی بر عملکرد محصولات نیز تاثیر چشم‌گیری دارد.
مقاله پیشنهادی:  ترانسفورماتور جریان CT

بهترین روش خرید ترانس برق فشار قوی

اگر شما قصد خرید ترانس برق فشار قوی را داشته باشید طبیعتاً به دنبال بهترین روش خرید این تجهیزات هستید. مناسب‌ترین راه خرید اینترنتی بوده که می‌توانید از طریق سایت‌های معتبر اقدام به خرید کنید. البته قبل از تهیه ترانس به صورت آنلاین الزامی است که ابتدا نیاز خود را به این تجهیزات به‌طور دقیق بررسی کنید.

ترانس برق فشار قوی

سخن پایانی

ترانس برق فشار قوی ، املاک مسکونی و تجاری را تغذیه می‌کنند همچنین این محصولات نیازهای برق خانگی و صنعتی را به خوبی تأمین می‌کنند. تولید ترانسفورماتورهای فشار قوی به فناوری، محیط، تجهیزات و صلاحیت بسیار بیشتری نیاز دارد. بر همین اساس تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان ترانسفورماتور فشار قوی به مراتب کمتر از  ترانسفورماتور فشار ضعیف هستند. اما اگر شما قصد خرید این ترانس ها را دارید می‌توانید از طریق سایت طاها ترانس اقدام به خرید کنید. قیمت این محصولات در سایت متناسب با توان اقتصادی مصرف‌کنندگان در نظر گرفته شده است. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با پشتیبانی سایت ارتباط بگیرید.

ترانس سه فاز