رله ترانس هرمتیک

رله ترانس هرمتیک

عناوین و سر فصل های این مطلب

رله ترانس هرمتیک یکی از مهم‌ترین قطعات موجود در ترانس یا ترانسفورماتور است. در حال حاضر برای انتقال و توزیع برق از ترانس استفاده شده و به همین دلیل این محصول جایگاه بسیار ویژه ای دارد .

این محصول علی رغم کارایی بالایش همیشه در معرض خطرات و حوادث متعدد می باشد ، برای محافظت از این دستگاه در برابر عوامل بیرونی و درونی قطعه‌ای با نام رله طراحی شده است . وظیفه رله تشخیص شرایط درونی یک ترانسفورماتور جهت جلوگیری از بروز حوادث و اتفاقات متعدد است .

هدف ما در این مطلب معرفی کامل ر‌له‌ های ترانس هرمتیک به همراه اطلاعاتی در رابطه با نحوه عملکرد رله ها می باشد .از شما خواهشمندیم تا در این مطلب نیز با ما همراه شوید .

ترانسفورماتور هرمتیک

برای بررسی صحیح رله ترانس هرمتیک ابتدا توضیح مختصری راجع به ترانسفورماتور هرمتیک خواهیم داد . ترانس نیروی الکتریسیته ورودی را با ولتاژ بالا را دریافت و سپس یک ولتاژ استاندارد و قابل استفاده را خارج می کند . این تجهیر در واقع توزیع و انتقال الکتریسیته را برعهده دارد .

جدید ترین ترانس موجود در بازار با بهره مندی از روغن قادر به کاهش دمای ناشی از ولتاژ بالا بود و به عنوان ترانسفورماتور روغنی شناخته خواهد شد .

برای جلوگیری از فساد روغن و همچنین آسیب به بافت روغن در اثر مجاورت با اکسیژن و رطوبت یک سری تغییرات به واسطه ترانس ایجاد شده است و آن را به ترانس هرمتیک تبدیل می کند . این محصول دارای مزایای بسیار زیادی بوده و معایب نمونه های پیشین در آن دیده نمی شود . یکی از مهمترین تجهیزات و قطعات درون ترانسفورماتور هرمتیک رله است .

رله ترانس هرمتیک

رله ترانس هرمتیک چیست؟

قطعه ای تحت لنوال رله برای انکاع ترانس طراحی شده که بیشتر این قطعات را با نام رله‌ های محافظتی می شناسند . چرا که وظیفه این قطعات حفاظت از ترانسفورماتور در برابر شرایط متعدد هست .

به عنوان مثال زمانی که روغن درون ترانسفورماتور گرم شده و دمای آن تا حد زیادی بالا می رود ، فشار زیادی در اثر روغن به بدنه ترانسفورماتور وارد شده و در صورتی که این فشار به صورت تصاعدی بیشتر شود ، احتمال انفجار ترانسفورماتور بالا خواهد رفت . برای جلوگیری از این اتفاق رله ترانس هرمتیک وارد عمل می شود .

مقاله پیشنهادی:  یو پی اس چند ساعت کار می کند؟

ساختار و حالت رله از تغییرات روغن و افزایش فشار آن جلوگیری می نماید . در نهایت نه تنها ترانسفورماتور با انفجار و تخریب مواجه نخواهد شد ، بلکه از بروز اتفاقات زیادی نیز جلوگیری می شود . رله های محافظتی در مدل های متعددی تولید شده ، که هر کدام از آن ها کارایی متفاوتی دارد .

انواع ر‌له‌های ترانس هرمتیک

با توجه به این که خطر های زیادی پیرامون ترانسفورماتور وجود داشته ، برای محافظت از آن نیز نیاز به رله های متعددی بوده که هر کدام از آن ها دارای شرایط خاص هستند . انواع رله ترانس هرمتیک به شرح زیر است ؛

رله درجه حرارت سیم پیچ:

یکی از پرکاربردترین رله ترانس هرمتیک موجود در بازار ، رله درجه حرارت سیم پیچ است . همان طور که از نام این رله پیداست وظیفه آن بررسی درجه حرارت سیم پیچ را می باشد . سیم پیچ ها یکی از مهمترین قطعات موجود در ترانسفورماتور هستند . در حالت عادی و دمای مطلوب ترانسفورماتور بدون هیچ گونه مشکل و اختلالی به فعالیت خود می پردازد .

اما با تغییر حالت و افزایش دمای ترانس ، تک تک قطعات موجود در ترانسفورماتور گرم خواهند شد ، سیم پیچ در این شرایط شدیدا گرم‌شده و عملکرد آن به کلی مختل خواهد شد . برای جلوگیری از این اتفاق درجه حرارت سیم پیچ توسط رل بایستی کنترل گردد .

این رل محافظتی دارای دو قسمت مختلف بوده که یکی از این قسمت ها شبیه به رله انعکاس است. قسمت دوم به صورت مجزا به دو قسمت تقسیم می شود ، که یکی از آنها ترانسفورماتور جریان و دیگری عضو حرارتی خواهد بود .

مقاله پیشنهادی:  علت استفاده از ترانس اتوماتیک

ترانسفورماتور جریان بایستی بر خروجی فاز نصب گردد و جریان از طریق ترانسفورماتور جریان به عضو حرارتی منتقل شود . در اثر آن عضو حرارتی گرم شده و یک چرخش محوری در رله ایجاد خواهد شد .

این چرخش یک مدار الکتریکی خاص را تکمیل خواهد کرد که با استفاده از آن می توان ورودی و خروجی برق در ترانسفورماتور را قطع کرد .

رله درجه حرارت روغن:

 یکی دیگر از رله ترانس هرمتیک که وجود آن برای ترانس اهمیت بسیار زیادی داشته ، رل درجه حرارت روغن می باشد . روغن برای ترانسفورماتور مانند خون در کالبد است، بدون روغن بع هیچ عنوان شاهد کاهش دمای ولتاژ نخواهیم بود .

روغن به کار رفته شده در ترانسفورماتور مستعد گرما و افزایش دما بوده و در صورتی که این افزایش دما از حد استاندارد بیشتر شود ، خطرات متعددی ترانسفورماتور و اتصالات الکتریکی را تهدید خواهد کرد . برای تشخیص دمای روغن از یک رله محافظتی تحت عنوان رله درجه حرارت روغن استفاده می کنند .

این قطعه وظیفه داشته تا با تشخیص دمای روغن اخطار لازم را صادر کند. در صورتی که شاهد افزایش غیر استاندارد و بسیار زیاد دمای روغن باشیم ، به صورت اتومات برق ورودی قطع خواهد شد . به این ترتیب عملکرد محافظتی این رله اجرا می شود .

رله جانسون:

تپ چنجر وظیفه دارد تا ولتاژهای خروجی را از ترانسفورماتور را یکسان کند ، در حقیقت ولتاژ خروجی ممکن است در اثر شرایط مختلفی مانند فشار تغییر یابد و یا دچار نوسانات شود و خسارت مختلفی را به همراه داشته باشد .

برای جلوگیری از این اتفاق از رله جانسون بهره می جویند . رل جانسون در تپ چنجر قرار گرفته و هر گونه تغییر فشار را ارزیابی و بررسی خواهد کرد . این قطعه با جلوگیری از اختلال در چنجر مانع از ایجاد نوسان و آسیب ترانس خواهد شد .

مقاله پیشنهادی:  عملکرد ترانس قدرت

رله فشار شکن:

فشار درون ترانسفورماتور خطرات بسیار زیادی را ایجاد خواهد کرد ، در صورتی که فشار روغن بالا رود انفجار کوچکترین عوارض آن خواهد بود و امکان بروز صدمات و آسیب های جانی نیز وجود دارد . رله فشار شکن قطعه ای ویژه بوده که محافظت از ترانس با وجود آن تکمیل خواهد یافت . همان طور که از نام این قطعه پیداست وظیفه دارد تا فشار ناشی از روغن را خنثی کند و مانع از بروز آسیب در شبکه توزیع برق و همچنین قطعات درون ترانسفورماتور شود . این برای ترانسفورماتورهای قدرتی و هرمتیک طراحی شده است .

رله ترانس هرمتیک

کلام نهایی

ترانسفورماتور یک دستگاه خاص بوده که دارای ماهیت مکانیکی الکترونیکی و مغناطیسی است. یکی از بهترین ترانسفورماتور های موجود در بازار ترانس هرمتیک است ، این محصول در شرایط نامناسب می‌ تواند عملکرد بشدت اشتباه داشته باشد و خسارت مختلفی را به بار آورد .

برای جلوگیری از این امر قطعه ای تحت نام رله طراحی شده است .  رله ترانس هرمتیک دارای نمونه های مختلفی هستند که هر کدام از آن ها در قسمتی از ترانس نصب شده و از بروز حوادث غیر مترقبه جلوگیری می کند . این قطعه اهمیت بسیار زیادی داشته و بایستی با بهترین کیفیت ممکن خریداری شود .

اگر خواهان خرید ر‌له‌های ترانس هرمتیک در بازار هستید ، طاها ترانس در کنار شماست . شما می توانید از این مجموعه ترانس های مورد نظر خود را خریداری کنید ، وجود رله ها در عملیات ترانسفورماتور بسیار مهم بوده و در نبود آن ، نه تنها شاهد حوادث وحشتناک هستیم ، بلکه توزیع و انتقال برق با ولتاژ استاندارد نیز انجام نخواهد شد .

در این مقاله هدف ما ارائه توضیحاتی در خصوص ر‌له‌های ترانس هرمتیک بود ، از این که در این مطلب همواره با ما همراه بودید ممنونیم .

مقالات پیشنهادی

ترانس کنترل

ترانس سفارشی