حفاظت ترانس قدرت

حفاظت ترانس قدرت

عناوین و سر فصل های این مطلب

حفاظت ترانس قدرت با سایر ابزارآلات الکتریکی و مکانیکی قابل مقایسه نیست . مهندسان الکترونیک برای کنترل مقاومت سیستم و پایداری آن در ساختمان اصلی محصول از قطعات محافظتی استفاده کردند .

بر همین سبب حتی با وجود عوامل آسیب زا همچون شوک های الکتریکی ، سرما ، گرما ، سر و صدا و … پر قدرت به عملکرد خود ادامه می دهد .

در ادامه مبحث به صورت کلی درباره سیستم های حفاظتی این ترانس توضیح می دهیم ، با ما همراه شوید .

سیستم های حفاظتی ترانس قدرت

حفاظت ترانس قدرت بر عهده شخص نیست . قدرت و عملکرد این دستگاه با سایر تجهیزات برقی موجود در بازار فرق می کند . این تجهیز شاید به نظر ساده باشد ، اما در واقع یک ماشین صنعتی پیچیده با قابلیت کنترل ولتاژ است .

به همین خاطر ، مهندسین در طراحی ترانسفورماتور های قدرت از سیستم های حفاظت نیز بهره بردند . سیستم‌ های حفاظتی ترانس قدرت معمولاً شامل دو بخش پایه‌ ای و پیشرفته هستند ‌.

در بخش پایه‌ ای سیستم حفاظتی ، ترانس قدرت قابلیت شناسایی و از بین بردن آسیب‌های جدی را دارا است . این سیستم ، سلامت محصول را تضمین می نماید . همچنین از بخش های مختلف ترانس در مقابل مشکلات خارجی و داخلی مانند شرایط جوی ، شوک های الکتریکی و نوسانات جریان محافظت می کند .

در طی سالیان گذشته ، تکنولوژی ‌های جدیدی برای سیستم‌ حفاظت ترانس قدرت طراحی شد . با بهره وری از این سیستم علاوه بر بهبود سلامت دستگاه در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود .

از آن جایی که در ساختمان محصول از قطعات حفاظتی متعددی استفاده می گردد ، حفاظت ترانس قدرت به نسبت سایر قطعات الکتریکی و الکترونیکی مناسب تر است . بر همین سبب حتی با وجود عوامل آسیب زا ، عملکرد خود را حفظ می کند .

حفاظت ترانس قدرت

سیستمحفاظت ترانس قدرت چگونه عمل می کند ؟

حفاظت ترانس قدرت تنها وابسته به شرایط محیطی و مدت زمان سرویس ها نیست ، بلکه قدرت و عملکرد آن به سیستم های حفاظتی بستگی دارد .

حفاظت ترانس قدرت ، سیستمی پیچیده می باشد که به منظور حفاظت از ترانسفورماتور قدرت در شبکه های برق قرار می گیرند . این سیستم ، تشخیص خطاهای الکتریکی و ایمنی از دست رفته محصول را مهیا می سازد .

در یک ترانسفورماتور قدرت ، توان الکتریکی از یک سطح به سطح دیگر منتقل می گردد . اگر یک خطا الکتریکی در ترانسفورماتور رخ دهد ، ولتاژ به شبکه جریان بالا می رود . از این رو بخش اعظمی از شبکه دچار مشکل می شود .

در سیستم حفاظت ترانس قدرت ، سه نوع حفاظت عمده وجود دارد : محافظ ، تشخیص و شکار . محافظ ، از وقوع خطاهای آتش سوزی و ولتاژ بالا جلوگیری می کند . تشخیص ، برای شناسایی و تشخیص ارتور ها از جمله ارت زمینی و جایگزینی جزیان کمک می کند .

شکار ، برای شناسایی جریان‌های غیر معمول و بالا همچون جریان های اضطراری استفاده می شود . با وجود این سه فرآیند کمکی در ساختمان ترانسفورماتور ها ، کنترل و تنظیم جریان های الکتریکی به صورت مداوم صورت می گیرد .

هر سه حالت ، سیستم حفاظت ترانسفورماتور قدرت را فعال می سازد ‌. بنابراین در زمان بروز مشکل سیستم بدون دفاع نمی ماند ، بلکه راهی برای مقابله با مشکلات بر پا می کند .
در کل ، سامانه حفاظت ترانسفورماتور قدرت یک سیستم کاربردی است که برای حفظ ایمنی و امنیت محصول در شبکه های برق استفاده می شوند . جهت اطمینان از اینکه سیستم حفاظت ترانسفورماتور قدرت فعال است ، بایستی به واسطه از تست های مختلف سلامت و کارایی او را بسنجید .

انواع سیستم های حفاظت ترانس قدرت

یکی از موارد اساسی در صنعت برق ، حفاظت و محافظت از سیستم‌ های ترانس قدرت است . برای سیستم ‌های حفاظت ترانس قدرت ، تشخیص انواع خطا هایی ممکن است .

از جمله ارور های ترانسفورماتور ها می توان به ؛ اتصال کوتاه ( Short Circuit ) ، افزایش جریان بار ( Overload ) ، افزایش دما و همچنین ارتعاشات ماشین را به سیستم کنترلی را نام برد . در صورت لزوم ، راهکار هایی را از نظیر قطع سریع ایمنی ( Fuse ) ، مدار قطع کن ( Circuit Breaker ) و یا رله حفاظت ( Protection Relay ) اجرا می‌ کنند .

بسته به نوع ترانس قدرت و نیاز سیستم ، انواع مختلفی از سیستم‌ های حفاظت ترانسفورماتور قدرت مورد استفاده قرار گرفت . از انواع این سیستم قدرتمند می توان به :

  • سیستم ‌های حفاظت ترانس‌ های دو قطبی :

این سیستم حفاظت ابتدایی را برای ترانس‌ های سه فاز ارائه می‌ کند . در این سیستم حفاظتی ، رله‌ هایی به ‌طور مستقیم با دو خط برق اصلی ترکیب می ‌شوند . این سیستم عمدتاً برای ترانس‌ هایی با توان پایین و سریع التصاق مناسب است .

  • سیستم حفاظت ترانس‌های سه فازی :

از این دستگاه برای محافظت از ترانس‌ های سه فاز استفاده می‌ کنند . در این سیستم ، رله‌ هایی که در بخش ‌های مختلف ترانس مانند ولتاژ های بالا و پایین ، پیچ‌ های ورودی و پیچ‌های خروجی استفاده شدند ، در محافظت از ترانسفورماتور نقش دارد .

  • سیستم خود حفاظت ترانس ‌ها :

به دلیل وجود دو خط ترانس به عنوان یک خط ، شرایط محافظت از محصول آسان می شود . در این سیستم برای محافظت از ترانس های سه فاز ، رله های متعددی کاربرد دارند ، تا علاوه بر حفظ سلامت تجهیز از مقاومتی شکست ناپذیر برخوردار گردد .

نقش سیستم های حفاظتی در ترانس قدرت

سیستم های حفاظت ترانس قدرت به عنوان یکی از مهم ‌ترین و اساسی ترین وسایل کنترلی که برای جلوگیری از وقوع خطراتی مانند سوختگی، انفجار و نقصان در طراحی این دستگاه استفاده شد .

این سیستم شامل تعدادی حسگر و قطعات کنترلی است که به منظور شناسایی انواع خطرات احتمالی ترانس و جلوگیری از ایجاد مشکلات جبران ناپذیر در تجهیزات برقی کاربرد دارند.

از جمله سیستم های حفاظت ترانس قدرت می توان به ؛ سیستم های حفاظت از افزایش دما و فشار ، حفاظت از افزایش جریان ، حفاظت در برابر اتصال کوتاه و حفاظت در برابر گسیختگی اشاره کرد .

هر کدام از این سیستم ها دارای حسگر های قوی و دقیق ، ورودی های متعدد ، برد های کنترلی ، نرم افزارهای کاربردی و … هستند . از این رو در کمترین بازه زمانی مشکلات را شناسایی و برطرف می سازند .

با استفاده از سیستم های حفاظت موجود در ترانسفورماتور های قدرت می توان شرایطی عالی و ایمن برای تجهیزات و محیط زیست فراهم ساخت .

همچنین در بهبود کنترل جریان و عملکرد دستگاه های برقی نیز تاثیر دارند . به همین خاطر از انواع ترانسفورماتور های قدرت در طراحی ابزارآلات برقی استفاده می شود .

سیستم های حفاظتی در ترانس قدرت قابل تعویض و تعمیر هستند . در صورتی که مشکل دستگاه از این قطعه می باشید می توانید به راحتی قدرت و عملکرد آن را با یک تعویض کوتاه بازیابی کنید .

حفاظت ترانس قدرت

سخن پایانی

طاها ترانس ، شرکتی توانمند در حوزه تولید و فروش ترانسفورماتور ها است که در فضای مجازی نیز فعالیت دارد . از این رو با مراجعه به وب سایت مرجع آن می توانید در کمترین بازه زمانی نسبت به خرید برترین انواع ترانس های ایرانی اقدام نمایید .

مقالات پیشنهادی

ترانس افزاینده

ترانس ایزوله