اجزای ترانس قدرت

اجزای ترانس قدرت

عناوین و سر فصل های این مطلب

اجزای ترانس قدرت مطابق با بروزترین متد های جهانی تولید می گردد ، تا علاوه بر ایمن سازی محصول بر سرعت و فرآیند کنترل ولتاژ تجهیزات برقی موثر باشند .

اجزای این دستگاه فراوان و متعدد است . هر یک از قطعات آن ، معرف ظهور نوآوری های جدید در صنعت الکتریک می باشد . به همین خاطر از این محصول به عنوان برترین دستگاه کنترل کننده ولتاژ در بازار یاد می کنند .

در ادامه مبحث به صورت کلی درباره اجزا و خصوصیات ترانس قدرت توضیح می دهیم ، با ما همراه شوید .

معرفی ترانس قدرت

اجزای ترانس قدرت بسیار باکیفیت و مدرن است . ترانس قدرت یکی از اجزای الکتریکی مهم در شبکه ها می باشد که وظیفه انتقال جریان را بر عهده دارد .

این محصول عموماً در ابزارهای برقی با توان بالا مورد استفاده قرار می‌ گیرد . تجهیزات الکتریکی و مکانیکی موجود در این قطعه شاید به نظر ساده و بی اهمیت باشند ، اما در واقع بر سلامت و کیفیت محصول تاثیر شایانی دارد . بر همین علت در بیشتر تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند .

قطعات ترانس قدرت ، ابزارهایی با توان بالا هستند که از یک مدار پایه تک فاز و یا سه فاز تشکیل می شود . این نوع ترانس قابلیت تولید امواج صدا را دارا است .

از این رو فعالیت آن حتی در صنایع برق ، الکترونیک ، مخابرات نیز گسترده می شود . اجزای ترانسفورماتور قدرت ، همگی بسیار پیشرفته و مدرن هستند .

ترانسفورماتور قدرت به دلیل قابلیت کاربرد در سیستم‌ های نیرو در صنعت به عنوان ترانس سنگین از آن یاد می شود . این دستگاه الکتریکی دارای وزن بسیار بالایی است .

جهت جا به جایی و حمل آن بایستی جرثقیل های قوی استفاده کرد . همچنین در کارخانه‌های بزرگ صنعتی در توان های بالا استفاده می شوند تا در تولید امواج AC و DC مشارکت کنند .

اجزای ترانس قدرت متشکل از ابزارآلات مکانیکی و الکترونیکی متعددی می باشد . بدین سبب می توانند کنترل ولتاژ و جریانات شبکه را به صورت مداوم و پیوسته بر عهده گیرند .

مقاله پیشنهادی:  راهکار های مناسب برای قطعی برق

اجزای ترانس قدرت

اجزای تشکیل دهنده ترانس قدرت

اجزای ترانس قدرت در عین ساده بودن ، پیچیده و قدرتمند هستند . ترانس قدرت یا ترانسفورماتور دستگاهی است که برای انتقال برق از یک سیستم به سیستم دیگر استفاده می‌ شود .

این دستگاه از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ ها برای عملکرد صحیح و بهینه ترانس قدرت بسیار حائز اهمیت هستند .

از مهم ترین اجزای ترانسفورماتور قدرت می توان به :

  1. هسته ‌:

هسته از مهم ترین قطعات ترانسفورماتر قدرت است . این قطعه بسته به نوع محصول و ولتاژ خروجی آن در جنس های متفاوتی تولید می گردد .

  1. بوبین ‌ها :

شامل دو بوبین سری و پارالل ، بوبین primary به برق ورودی و بوبین secondary به برق خروجی متصل است .

  1. اتصال ‌دهنده‌ ها :

از طراحی اتصال دهنده ها در ساختمان ترانس قدرت به منظور جلوگیری از فشار های بالا و حوادثی مثل آتش سوزی استفاده می شود .

  1. روغن عایق :

ترانس قدرت با آلودگی شدیدی روبرو است . روش های مختلفی برای محافظت از این محصول وجود دارد . یکی از روش ‌های مهم استفاده از روغن عایق می باشد . با این که روغن به ساختمان اصلی محصول اضافه می گردد اما جزو اجزای اصلی در ترانس قدرت به شمار می رود .

  1. برقرار ‌کننده‌ ها :

قطعات ترانسفورماتور قدرت علاوه بر تنظیم و کنترل ولتاژ شبکه جهت محافظت از محصول نیز استفاده می شود ‌. برقرار کننده‌ از پرش دکمه و نوسانات گذرا جلوگیر می کنند.

  1. و …

اجزای ترانس قدرت بیش از ده ها ابزار مکانیکی و الکتریکی است که هر یک به شیوه های مختلفی‌ بر سلامت و عملکرد محصول تاثیر دارد .

آیا امکان تعویض اجزای اصلی ترانس قدرت وجود دارد ؟

در ادامه مبحث اجزای ترانس قدرت ، درباره چگونگی تعمیر و سرویس این محصول توضیح می دهیم . همیشه برای بازیابی عملکرد مجموعه نیاز به تعویض و خرید دوباره دستگاه ها نیست .

مقاله پیشنهادی:  کاربرد ترانسفورماتور خشک

در بیشتر مواقع سرویس و تعمیر ابزارالات نیز جوابگو است . در عصر حاضر امکان تعویض قطعات ترانس قدرت مقدور می باشد . بسته به نوع محصول می توان نسبت به تعویض برخی از اجزای ترانس اقدام کرد .

ترانس قدرت شامل قطعات مختلفی مانند هسته ترانس ، سیم پیچ ‌های اولیه و ثانویه ، مقاومت ‌های داخلی و بیرونی ، کلید های حفاظتی و … می باشد .

در صورتی که بخشی از ترانس قدرت آسیب ببیند ، امکان تعویض آن وجود دارد . باید توجه داشته باشید که تعویض قطعات ترانس قدرت به دلیل پیچیدگی فنی و مخاطراتی است جزو سرویس روتین هفتگی نیست .

در چنین مواقعی تنها مختصصین حوزه ، مهارت کافی در شناسایی عیوب اجزای ترانسفورماتور قدرت را دارا هستند . بنابراین در تعمیر و تعویض محصول تنها به دانش خود اکتفا نکنید .

نقش اجزای اصلی ترانس قدرت در کنترل ولتاژ

اجزای ترانس قدرت علاوه بر کیفیت بالا در سازگاری بالایی با یکدیگر قرار دارند . از این رو می توانند در بیشتر اوقات مسئولیت تنظیم ولتاژ جریان را در شبکه بر عهده گیرند .

ترانس قدرت، یکی از اصلی ‌ترین اجزای سیستم‌ های برقی صنعتی هستند که به منظور تبدیل ولتاژ از یک مقدار به مقدار دیگر، مورد استفاده قرار می گیرند . در این فرآیند ، از اجزای مختلفی برای کنترل ولتاژ بهره برداری می شود .

عملکرد و قدرت شبکه های جریان وابسته به تعامل اجزای ترانسفورماتور قدرت بستگی دارد . به همین خاطر ، نباید بدون دلیل از ساختمان اصلی محصول حتی یک پیچ کوچک برداشته شود .

اجزای اصلی ترانس قدرت به شرح زیر است:

  • محافظ :

محافظ ها به منظور جلوگیری از ورود ولتاژ بالا به سیستم های برقی استفاده می شود . این وسیله به منظور جلوگیری از خطر آسیب دیدن محیط و مخاطبان تعبیه می گردد .

  • هسته :

همانطور که در مطالب پیش نیز اشاره شد ، هسته از مهم ترین ابزارآلات تشکیل دهنده ترانس قدرت به حساب می آید که علاوه بر ایجاد میدان مغناطیسی از آسیب های جبران ناپذیر به دستگاه نیز محافظت می کند .

  • مخابرات :
مقاله پیشنهادی:  نمونه متن درخواست انشعاب برق

این تجهیز به منظور کنترل کردن ولتاژ و نرخ جریان در سیستم ‌های انتقال انرژی صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد . این اجزا معمولاً دارای شبکه‌ های کنترلی پیچیده با روندی خودکار می باشد .

  • کنترلر :

کنترلر یکی از اصلی ترین اجزا در سیستم‌ های ترانس قدرت است که به منظور تعیین ولتاژ استفاده می شود .

شاید عملکرد و قدرت اجزای ترانس قدرت شبیه به یکدیگر باشد ، اما همگی روند و سرعت تجهیز را کنترل می نمایند . به همین خاطر حذف هر یک علاوه بر تخریب راندمان محصول ، ایمنی محیط را بهم می ریزد .

آیا اجزای بر قدرت و عملکرد ترانس قدرت تاثیر دارد ؟

هر یک از اجزای ترانس قدرت ، مسئولیت بخشی از تنظیم و کنترل جریان و ولتاژ را بر عهده می گیرد . بر همین سبب نباید با یک تصمیم اشتباه قدرت و عملکرد آن را تهدید کرد .

عملکرد و قدرت دو فاکتور مهم در تجهیزات برقی است . از آن جایی که ترانسفورماتور های قدرت از قطعات الکتریکی و مکانیکی قدرتمندی تشکیل می گردد ، علاوه بر کیفیت بالا در برابر آسیب های نیز مقاوم هستند .

به همین خاطر افراد باید به ایمنی و سلامت‌ تجهیزات داخلی و بیرونی آن اهمیت دهند تا با سرویس و تعمیر قطعات ، قدرت و عملکرد ترانس را در طولانی مدت بازیابی کنند .

اجزای ترانس قدرت

سخن پایانی

طاها ترانس یکی از بزرگ ترین عرضه کنندگان ترانسفورماتور نظیر ترانس قدرت ، محافظ برق ، استابلایزر و … است . این شرکت به صورت اینترنتی نیز خدمات عرضه می دارد . از این رو هموطنان عزیز می توانند در هر کجای ایران به واسطه وب سایت مرجع طاها ترانس ، سفارش خود را به ثبت برسانند .

مقالات پیشنهادی

ترانس اتو

ترانس قدرت