حفاظت از سیستم قدرت چیست و عملکرد و اجزاء آن چگونه است؟

حفاظت از سیستم قدرت چیست؟

عناوین و سر فصل های این مطلب

پاسخ پرسش هایی مثل؛ حفاظت از سیستم قدرت چیست؟ یا آیا سیستم قدرت نیاز به حفاظت و مراقبت دارد؟ به شما کمک می کند، تا روشی موثر در جهت بهینه سازی مجموعه در پیش بگیرید. سیستم قدرت مسئولیت تامین و توزیع جریانات الکتریکی را برعهده می گیرند.

در صورتی که اختلالی در عملکرد تجهیز رخ دهد، سیستم حفاظتی آن فعال می گردد. این فناوری، برای جلوگیری از قطع جریان برق، بار مشکلات داخلی دستگاه را به دوش می کشد. این دستگاه حتی در شرایط سخت نیز دست از تلاش بر نمی دارد.‌

در ادامه مبحث درباره انواع سیستم های حفاظتی سیستم قدرت صحبت می کنیم، با ما همراه شوید.

حفاظت از سیستم قدرت به چه معناست؟

در این بخش از مقاله حفاظت از سیستم قدرت چیست؟ درباره یکی از برترین خصوصیات سیستم های قدرت صحبت می کنیم. سیستم قدرت از جریانات، اتصالات و داده های شبکه محافظت می کند.

در صورتی که عواملی مثل؛ رطوبت، آب، دما و فشار باعث آسیب رسیدن به مجموعه شود، سیستم حفاظتی دستگاه به صورت خودکار فعال می گردد. در طراحی این دستگاه قدرتمند، ابزار آلات و سیستم های متعددی به کار رفته است.

هر یک از آن ها به شکلی در قدرت، سرعت و عملکرد دستگاه نقش دارند. سیستم های حفاظتی بهترین آیتم در این تجهیز توانمند می باشد. این تجهیز شاید از ابزارآلات ساده ای تشکیل شده باشد، اما در حقیقت بسیار قدرتمند و نیرومند است.

در پاسخ به پرسش حفاظت از سیستم قدرت چیست؟ باید گفت که‌ این مسئولیت، بر عهده سیستم های حفاظتی است. این نوع از تجهیزات از همان ابتدای تولید محصول با او همراه بوده اند، تا حتی در برابر عوامل مکانیکی نیز از سیستم محافظت کنند.

سیستم حفاظت قدرت، یک سیستم پیچیده و تخصصی است، که به منظور حفاظت از تجهیزات و افراد در سیستم های قدرت نصب می شوند . این دستگاه قابلیت تشخیص خطرات الکتریکی مانند؛ افزایش جریان و ولتاژ، جریانات عکس، کوتاهی سیم ها و … را دارند.

در صورت وقوع مشکل، اقدامات لازم را برای جلوگیری از وقوع حوادثی مثل؛ حریق و برق گرفتگی انجام می دهند، تا از سلامت افراد و شبکه محافظت کنند. پاسخ سوال حفاظت از سیستم قدرت چیست؟ شما را با یکی از برترین تجهیزات این سیستم قدرتمند آشنا می کند.

باید در نظر داشته باشید، که در زمان وقوع مشکل در سیستم های قدرت، نباید تمامی مسئولیت برطرف سازی عیوب را به تجهیزات حفاظتی بسپارید. می توانید با بهره گیری از سرویس های سالیانه در بهینه سازی سیستم موثر باشید.

حفاظت از سیستم قدرت به چه معناست؟

اجزاء اصلی سیستم حفاظتی دستگاه قدرت

در این بخش از مقاله حفاظت از سیستم قدرت چیست؟ به معرفی اجزاء اصلی این سیستم قدرتمند می پردازیم. در طراحی شبکه های جریان، ابزارآلات متعددی نقش دارد. تمامی ابزار آلات مکانیکی و الکترونیکی موجود در شبکه در راستای بهبود عملیات تامین و توزیع جریان نصب می شوند.

سیستم قدرت از بزرگ ترین ابزارآلاتی است ، که بر سر مدار جریان اصلی مجموعه قرار می گیرد. این سیستم نیز در بخش های کوچک تری تقسیم بندی می شود. سیستمهای حفاظتی مهم ترین تجهیزات این مجموعه بزرگ می باشد، که وظیفه ی محافظت از سایر دستگاه های شبکه را بر عهده می گیرد.

همانطور که در مطالب پیش نیز اشاره شد، این نوع سیستم ها در زمان وقوع مشکل به صورت خودکار فعال می شوند. موارد ذیل اجرای اصلی این دستگاه را نشان می دهد، توجه کنید؛

  • رله ‌های حفاظتی: رله ‌های حفاظتی یکی از مهم ترین عناصر سیستم حفاظت قدرت محسوب می شود. آنها بر اساس تنظیماتی که توسط مهندسان حفاظت برنامه ریزی شده است، ورودی ‌های الکتریکی را مانیتور می ‌کنند و در صورت وقوع خطرات، به ارسال سیگنال ‌های قطع وصل می پردازند.
  • ترانس ‌های جریان: ترانس ‌های جریان برای اندازه‌ گیری جریان در سیستم قدرت استفاده می ‌شود. آن ها از طریق تبدیل جریان به سیگنال الکتریکی، اطلاعات لازم را برای رله‌ های حفاظتی ارائه می‌ دهند.
  • ترانس‌ های ولتاژ: مقاله حفاظت از سیستم قدرت چیست؟ در رابطه با چگونگی حفاظت از این سیستم صحبت می کند. ترانس ‌های ولتاژ نیز در طراحی این مجموعه حفاظتی نقش دارد. آن ها برای اندازه‌ گیری ولتاژ طراحی می شوند. اطلاعات مربوطه را برای رله‌ های حفاظتی و سایر تجهیزات می فرستند.
  • سنسور ها و حسگر ها: سنسور ها و حسگر ها برای شناسایی و اندازه‌ گیری خطرات الکتریکی مانند؛ دما، فشار، جریان و ولتاژ بهره در ساختمان این الگوی قدرتمند قرار می گیرد.
  • واحد های کنترل: واحد های کنترل مسئولیت مدیریت و کنترل سیستم حفاظت قدرت را بر عهده دارند. آنها اطلاعات دریافتی از رله‌ های حفاظتی و دیگر تجهیزات موجود در خط را تحلیل می ‌کنند. در صورت وقوع خطرات، دستورالعمل‌ های لازم را برای قطع وصل مشکل ارائه می ‌دهند.
  • و…

سوال حفاظت از سیستم قدرت چیست؟ شما را با یکی از برترین تکنولوژی های صنعت برق و الکترونیک آشنا می کند. این تجهیز توانمند توانایی بهینه سازی مجموعه های کوچک و بزرگ را دارد.

بیشتر بخوانید: ترانس کنترل

عملکرد سیستم های حفاظتی در شبکه جریان

مقاله حفاظت از سیستم قدرت چیست؟ اطلاعات موثقی درباره عملکرد سیستم های حفاظتی قدرت در اختیار شما قرار می دهد. این تجهیز نیرومند، مسئولیت مانیتورینگ ، کنترل واحد های تولید، انتقال و توزیع برق را بر عهده دارد.

عملکرد این سیستم به منظور شناسایی و جلوگیری از وقوع خطرات الکتریکی، حفظ ایمنی و پایداری سیستم قدرت صورت می گیرد. در زیر به برخی از عملکرد های سیستم حفاظتی اشاره می کنیم؛

  • شناسایی خطا های الکتریکی: سیستم حفاظتی با استفاده از رله ‌ها، سنسور ها و تجهیزات حسگری مختلف، قادر به شناسایی خطا های الکتریکی مانند؛ کوتاه‌ سیم، افزایش جریان و ولتاژ یا جریانات عکس است. این خطا ها می‌ توانند خطراتی مانند حریق، خرابی تجهیزات و آسیب به افراد را به همراه داشته باشند.

سیستم حفاظتی با شناسایی خطا ها، به طور سریع و ایمن تا حد قابل توجهی در کاهش آسیب های مجموعه نقش دارد.

  • قطع وصل سریع: سوال حفاظت از سیستم قدرت چیست؟ راهکاری موثر برای رفع عیوب سیستم قدرت در اختیار فرد قرار می دهد. در صورت شناسایی خطا های الکتریکی، سیستم حفاظتی باید توانایی قطع وصل سریع و دقیق از بخش ‌های مشکل‌ ساز سیستم قدرت را داشته باشد. این پارامتر، به معنی قطع جریان الکتریکی در محل بروز آسیب و جلوگیری از انتشار آن به سایر بخش‌ های سیستم قدرت است.
  • حفظ پایداری سیستم قدرت: سیستم حفاظتی باید قادر به حفظ پایداری سیستم قدرت باشد. به عبارتی دیگر، در صورت وقوع خطا، سیستم حفاظتی باید قادر به قطع وصل را داشته باشد، تا سیستم قدرت به حالت پایدار خود برگردد.

پرسش حفاظت از سیستم قدرت چیست؟ عملکرد این سیستم را در مواجه با مشکلات شیمیایی و مکانیکی بیان می کند. نسبت به ایمنی و سلامت این تجهیز کوشا باشید، تا همواره از مزایای آن بهره ببرید.

مزایای استفاده از سیستم های حفاظتی

در این بخش از مقاله حفاظت از سیستم قدرت چیست؟ مزایای استفاده از سیستم های حفاظتی را شرح می دهیم. این دستگاه در مدل های مختلفی در طراحی سیستم های قدرت به کار می رود.

با بهره گیری از این سیستم توانمند، محیطی ایمن برای کار خود طراحی کنید. با این که مجموعه های قدرت بسیار سخت و قدرتمند هستند، اما در برخی مواقع نمی توانند آن طور که باید در برابر آب، رطوبت و آلاینده های شیمیایی مقاومت کنند.

در صورتی که سیستم های محافظتی دستگاه فعال گردد، سیستم حفاظتی به جای توقف توزیع جریان، فرآیند را پوشش می دهد. از مزایای استفاده از این نوع سیستم ها عبارتند از؛

  1. حفظ ایمنی تجهیزات و افراد
  2. حفظ پایداری سیستم قدرت
  3. کاهش خسارت و هزینه ‌ها
  4. سرعت عمل
  5. اطلاعات دقیق
  6. و…

پرسش حفاظت از سیستم قدرت چیست؟ به شما کمک می کند، تا مطابق با نیاز مجموعه، محیطی بی نقص برای کار خود و همکارانتان تشکیل دهید.

سخن پایانی

در مقاله فوق علاوه بر پاسخ به سوال حفاظت از سیستم قدرت چیست؟ درباره مزایای و اهمیت استفاده از سیستم های حفاظتی بحث کردیم. وب سایت طاها ترانس از برترین کارشناسان صنعت الکترونیک و برق تشکیل شده است. با مراجعه به این وب شاید علاوه بر هم صحبتی با نخبگان این صنعت، می توانید به خرید ترانسفورماتور ها در اجناس اصل بپردازید.