ترانسفورماتورهای توزیع تنظیم ولتاژ (VRDT )

ترانسفورماتور های توزیع تنظیم ولتاژ (VRDT )

عناوین و سر فصل های این مطلب

ترانسفورماتور های توزیع تنظیم ولتاژ (VRDT ) به منظور مقابله با چالش های پیش رو در شبکه های توزیع برق روی کار آمده اند . اگر مایل به آشنایی بیشتر با این نوع از ترانسفورماتورها ، نحوه کارکرد ، دلایل اهمیت و کاربرد آنها هستید ، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید .

بیشتر بخوانید: قیمت ترانس کاهنده ولتاژ

چرا به ترانسفورماتورهای توزیع تنظیم ولتاژ (VRDT ) نیاز داریم ؟

در نخستین بخش از این مقاله شما را با اهمیت استفاده از ترانسفورماتور های توزیع تنظیم ولتاژ (VRDT ) آشنا می کنیم . همانگونه که مستحضر اید در دنیای مدرن امروزی تولید پراکنده برق بسیار پیشرفت نموده و از سوی دیگر تقاضاهای زیادی برای کارکرد بهینه شبکه توزیع برق وجود دارد .

در آینده ای نه چندان دور بارهای اضافی حمل و نقل و گرمایش به وسیله انرژی الکتریکی انتقال خواهند یافت ؛ بنابراین ظرفیت پذیرش بارهای اضافی نیز باید بیشتر شود .

امروزه در کنار تولید شبکه برق سراسری ، بسیاری از افراد از طریق پنل های خورشیدی برق تولید می کنند ، به بیانی ساده مشترکین تولید کننده برق افزایش یافته اند ، پس شبکه های توزیع باید قادر به رفع نیازهای دینامیک در این سیستم باشند .

با استفاده از ترانسفورماتور های توزیع تنظیم ولتاژ (VRDT ) انعطاف پذیری زیادی در اتصال قسمت های گوناگون شبکه های توزیع با ظرفیت بالا ، به طور موثری افزایش می یابد .

از آنجایی که در دنیای مدرن پیچیدگی شبکه ها در حال افزایش است ، هوشمند کردن شبکه های توزیع می‌تواند این پیچیدگی را سهولت بخشد .‌

در پایان این بحث باید گفت که با استفاده از این ترانسفورماتور ، هوشمند سازی و افزایش پیچیدگی شبکه های توزیع ساده تر و آسان تر می شود .

مقاله پیشنهادی:  نقد و بررسی انواع نوسان گیر برق خانگی و صنعتی

نحوه کارکرد ترانسفورماتور های توزیع تنظیم ولتاژ (VRDT )

امروزه هدف تولید کنندگان نیروی الکتریکی مدرن مثل سیستم های فتوولتائیک ( پنل های خورشیدی ) که روی پشت بام ها نصب می شوند ، افزایش ولتاژ شبکه های محلی است .

تجهیزات الکتریکی جدید مثل خودرو های برقی ، سبب افت ولتاژ شهری شده اند و شبکه های توزیع برق قدیمی قادر به حل این مشکل ( افت ولتاژ ) نیستند . برای رفع این مشکل از ترانسفورماتور های توزیع تنظیم ولتاژ (VRDT ) بهره گرفته می شود . این ترانسفورماتور شبکه های فشار ضعیف و متوسط را به یکدیگر متصل می کند و مسئله افت فشار را حل می کند .

در گذشته برای حل این مشکل شبکه را توسعه می دادند ، که یک راهکار پر هزینه بود . امروزه با بهره گیری از ترانسفورماتور های توزیع تنظیم ولتاژ و با توجه به وضعیت شبکه ، می توان ظرفیت شبکه را بدون نیاز به تقویت خطوط یا سیم ها تا چهار برابر بالا برد .

نحوه کارکرد این ترانسفورماتور بدین نحو است که ، یونیت کنترل و تنظیم به طور مداوم ولتاژ ثانویه را اندازه گیری نموده و زمان احتیاج به تغییر نسبت تبدیل ، به طور خودکار سیگنالی به تپ چنجر می فرستد .

همینطور ترانسفورماتور های توزیع تنظیم ولتاژ (VRDT ) امکان اتصال یونیت کنترل و تنظیم سیستم SCADA را برای پشتیبانی سیستم کنترل ولتاژ پیچیده‌ تر ، فراهم می کنند .‌

نحوه کارکرد ترانسفورماتور های توزیع تنظیم ولتاژ (VRDT )

کاربرد تپ چنجر تحت بار ECOTAP VPD

ترانسفورماتور های توزیع تنظیم ولتاژ (VRDT ) به طور گسترده در شبکه های توزیع ، صنایع و نیروگاه ها به کار گرفته می شود . در ادامه مطلب بیشتر راجع به محل کاربرد این ترانسفورماتور صحبت می کنیم .

  • شبکه توزیع : تپ چنجر تحت بار جدید ECOTAP VPD با جریان نامی 30 آمپر در شبکه توزیع به کار گرفته می شود . این سیستم ولتاژ فشار ضعیف شبکه را پایدار نگه می دارد و برای ترانسفورماتور هایی تا سطح ولتاژ 24 کیلو وات به کار گرفته می شود .
  • صنایع : اگر نیاز به ولتاژ خروجی بسیار دقیق یا بازه تنظیم ولتاژ بسیار باشد ، از ECOTAP VPD با جریان نامی 100 آمپر و چنج اور سلکتور استفاده می شود . در تپ چنجر فوق 17 موقعیت تپ نصب می شود و بازه ولتاژی ثابتی را برای مصارف صنعتی ، کشاورزی و تجاری ایجاد می کند ، که در برابر تاثیرات خارجی مقاومت بسیار بالایی دارد .
  • نیروگاه های تجدید پذیر : تپ چنجر تحت بار ECOTAP VPD با جریان نامی 100 آمپر و 9 تپ در توان های بالاتر و محدودیت‌ های ابعادی بیشتر به کار گرفته می شود . این تپ چنجر به منظور بهینه سازی تولید انرژی جدید در ترانسفورماتور های توزیع تنظیم ولتاژ (VRDT ) نصب می گردد .
مقاله پیشنهادی:  علت سوختن ترانس مهتابی چیست؟

ویژگی‌های تپ چنجر تحت بار ECOTAP VPD

تپ چنجر تحت بارECOTAP VPD ویژگی ها و مزایای زیادی را به کاربران خود ارائه می دهد . ویژگی های این سیستم عبارتند از ؛

  • عدم نیاز به سرویس و نگهداری : تپ چنجر تحت بار به لطف فناوری خلاء طول عمر و دوام بالایی دارد ، همچنین فناوری فوق سبب‌ شده این سیستم به سرویس و نگهداری نیازی نداشته باشد .
  • طراحی هوشمند برای آینده : با بهره گیری از ECOTAP VPD اتصال هوشمند مشکلی ایجاد نمی کند ، ترانسفورماتور های توزیع تنظیم ولتاژ (VRDT ) یکی از عناصر کاربردی شبکه های توزیع هوشمند می باشند .
  • سایز کوچک : سایز ECOTAP VPD نوین در نسبت به سیستم های قدیمی بسیار کوچک شده و حجم آن حدود پنجاه درصد کاهش پیدا کرده است .

سخن پایانی

در این مقاله از گروه مهندسی طاها ترانس ، سعی نمودیم با بیانی ساده با ترانسفورماتور های توزیع تنظیم ولتاژ آشنا کنیم . شرکت طاها ترانس از تولید کنندگان معتبر و مجرب انواع ترانسفورماتور در کیفیت بالا می باشد .

برای خرید محصولات این شرکت به سایت طاها ترانس مراجعه نمایید و محصولات این برند را بدون دخالت واسطه و با قیمت مناسب به صورت کلی و جزیی خریداری نمایید .

بیشتر بخوانید: ترانسفورماتور پتانسیل ( PT ) چیست ؟